Annons:
Etikettfärger-teckningar-raser-och-pälskvalite
Läst 3551 ggr
Moses2
2011-02-02 13:38

Lejon, Teddy,Hermelin, samma sort?

Jag undrar om lejonhuvade kaniner och teddykaniner är väldigt lika i fråga om kroppsbyggnad, huvudets form, kropp, öron mm?

Finns det någon skillnad?

Är Lejonkaniner och hermelinkaniner lika i kroppen?

Eller är Teddykaniner mer lika lejon?

Skillnader i temprament? Anar att Hermeliner oftast är mindre än Lejon och Teddy.

Annons:
[Luppa]
2011-02-03 11:06
#1

Hermelin är en liten (0,8-1,3 kg) kanin som ska ha rund kompakt kropp, rund och platt skalle och korta öron, som ska sitta tätt ihop.
Hermeliner brukar vara (finns alltid andra som har andra åsikter) ganska skygga och kanske inte den keligaste kaninrasen.

Lejonhuvad kanin är större (1,1-1,9) och brukar ha lite längre kropp. Skallen ska inte vara rund, utan mer som en "vanlig" kanins.
Öronen är lite längre på ett Lejon, och ska bäras i V-form.
Lejonen är väl inte heller världens keligaste, men mer framåt än Hermelinen.

"Teddykaninen" finns det ingen standard för, då den inte är godkänd för utställning. Men i stort sett så brukar det vara Lejonhuvad kanin eller Dvärgvädur, med teddypäls.

[Becca-]
2011-02-05 20:01
#2

Hermeliner är den minsta av dem du nämnt. Dem är mycket sociala, trevliga och har mycket personlighet för att vara så liten.
En av dem trevligaste kaninerna, om dem kommer ifrån en bra uppfödare, eftersom det är en ras man behöver jobba med för att få trevlig.

Lejonhuvad är större och är en mycket trevlig ras i allmänthet.
Teddykanin brukar vara ca lika stora som dvärgväduren, dock med betydligt mera päls.

[aammE]
2011-02-14 02:35
#3

Har aldrig haft ett trevligt lejon, har bara haft trevliga hermeliner dock. Fast jag har ju förvisso bara haft 4st lejonhuvade och ungefär 7st hermeliner. Men hur som helst upplever jag inte hermelinen som en otrevlig ras som många verkar göra.

[Luppa]
2011-02-14 13:06
#4

#3 Jag har haft ett 30-tal Lejonhuvade kaniner + ungar… Har aldrig haft en som varit direkt otrevlig.

[aammE]
2011-02-14 19:55
#5

#4 Nja, otrevliga har de väl inte direkt varit, men inte lika lugna och mysiga som hermeplutterna.

[Luppa]
2011-02-14 22:38
#6

#5 OK, då har du nog haft otur. Glad

Annons:
Neuzs
2011-04-03 19:46
#7

Jag har en blandning mellan hermelin & löwenkanin (?) här hemma :) dock 75%(mer tror vi) hermelin & hon är jättego :) Hon gillar att gosa men är också väldigt nyfiken och busig! Hon ligger absolut inte bara stilla i famnen hela dagarna vilket jag älskar med henne :) Hon är helt frigåeende.

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

[aammE]
2011-04-03 20:43
#8

#7 Finns ingen ras som heter "löwen", om man nu inte bor i Tyskland och syftar på lejonhuvad kanin…

Neuzs
2011-04-03 21:43
#9

okej, men då finns det ju något som heter löwen = lejonkanin på svenska? Jag tycker att det är lättare att säga då jag är van vid det :) och jag menar, det betyder ju samma sak så det borde ju inte spela någon som helst kvitta?Glad

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

[aammE]
2011-04-03 21:46
#10

#9 Fast vi är ju i Sverige. Tycker att det låter fånigt.

Neuzs
2011-04-04 00:29
#11

Ja fast jag skrev ju inte det för att du skulle tycka att det var fint eller liknande :) Du förstod ju uppenbarligen vad jag menade & det är huvudsaken för mig. Så nu kan du sluta fokusera på det (:

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Fridaaaa
2011-04-04 12:12
#12

#4 & #5Hermeliner är oftast lite spralligare än lejonhuvad kanin, men minst lika trevliga =) Aldrig stött på en elak kanin av någon av dem raserna.
Vad det gäller aggresivitet hos kanin handlar det inte om rasen utan individen, uppfostran,hantering mm :)

Löwen är det tyska ordet för lejonhuvad kanin. Men här i Sverige är oftast "löwen" korsning mellan hermelin & lejonhuvad kanin :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Neuzs
2011-04-04 12:22
#13

Men då var det ju precis det jag menade :) jag komer nog fortsätta använda ordet, särskillt om folk förstår vad jag menar :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Annons:
Fridaaaa
2011-04-04 12:26
#14

#13 Ja visst kan man säga det, fast jag tycker att man ska säga lejonhuvad kanin, eftersom många tror att löwen och lejonhuvad kanin är olika raser :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: