Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1497 ggr
[Ai-chan]
2011-08-13 09:29

(K) Söker kaninunge!

Hej hej!

Då det inte blev så mycket utav min rått-köpes-plan så har jag börjat och funderat farligt mycket om att köpa en kanin igen istället här i livet, har tyvärr varit med om några otur med kaniner tyvärr, där två olika gånger jag hittade död kanin i lgh (vet inte hur dom har dött än idag) och där en kanin blev tagen utav något annat djur en natt ute när den bode hos min fd sambo på landet (men den skulle ändå avlivas pga sjukdomar, olyckligt eller tur vet jag inte vad man ska säga om det fallet, men ja, synd är det om den). De kaniner som jag hade var kaniner som hade kommit in igenom omplaceringshemmet och en utav dom var köpt på djuraffär (så jag vet inget om deras linjer heller). Men tänkte chansa igen nu och vill köpa en med stamtavla ifrån uppfödare och hoppas att det går bättre nu. Första gången jag köper kaninunge på detta viset då jag har då mest bara tagit hand om djur ifrån andra. Rätt så spännande detta! Är även några år sedan som jag hade smådjur, så då är det lite extra spännande. =)

Men nu så tänkte jag kolla vilka sötnosar som finns till salu här. :)

Kanske berätta lite om mig först. Jag är en tjej & djurvän och har stor djurvana. Haft olika slags djur i hela mitt liv (är 25år), även kaniner i flera omgångar. Jag har även haft ett omplaceringshem då man fick in en del kaniner under den tiden. Även haft flera djuruppfödningar - är även uppväxt med det. Lika så utställningar utav katt och hund speciellt.

Jag bor i en lägenhet på 2 rok (ca 67kvm) - har även en lite innätad balkong som är ofta öppet. Bor själv, eller ja. Tillsammans med 3 katter (2 huskatter och 1 Norsk Skogkatt). Studerar på dagarna på folkhögskolan, men är annars ofta hemma. Om jag åker iväg, som kan hända någon gång om året, så finns det djurvakter.

Så, vad söker jag då? En leveransklar kanin unge ifrån uppfödare med stamtavla, kort och gott. Kaninen kommer att vara innekanin, ha en stor bur men kommer tids nog att springa fritt i lägenheten då jag inte tycker att bur är så mycket till liv för en kanin.

Och detta med raser och färger är så svårt att välja, finns så många fina raser och färger, Så jag tror lite mera på "kärlek vid första ögonkastet" och kemin. Men de raser jag har funderat på är då dvärgvädur, lejonhuvad, fransk vädur, hermelin…. Förslag är välkommen på kanin! Kanske det finns kaninraser som är mera lämplig för lägenhets liv än andra. En lugn och snäll ras, men ändå kan få lite fart rykt ibland. Och jag är inte allt för mycket förtjust att hålla på en massa med päls och sånt heller. =)

Och färg då? Blått har jag alltid haft en liten kärlek till. Lika så japantecknade och sånt. Men ja, där är också förslag välkommen.

Hona eller hane? Hona. Har mest bara haft hanar tidigare, så nu så vill jag testa på en hona. Och vem vet, kanske kan få bli någon kull med. Så om det kanske skulle bli lite avel så ska det vara en lämplig hona för det med.

Och självklart vill jag att det ska vara en snäll och trevlig individ med bra och fina föräldrar. Även rastypisk för sin ras.

Erbjuder ett härligt kärleksfullt hem här.

Ja just ja… Vart finns jag då? Finns i Bollnäs som ligger i Hälsingland/Gävleborgslän. Tyvärr så är jag körkortslös och rätt så fast här. Men kan ta mig till Söderhamn och även ev till Gävle tågstation. Men annars kanske transport går att fixa? Om det finns här i närheten så vill jag gärna komma och besöka med om det går.

Så, kan det kanske finnas någon uppfödare som har kanske en kull lite så här sent på sommaren och som har eller har snart leveransklara ungar så säg gärna till. Helst här omkring, men är även nyfiken på vad som kan finnas på andra håll. Skriv och berätta gärna och skicka med bilder. :)

Edit:

Lägger till i mitt sökande med ang färg att jag vill helst undvika wienertecknade kaniner. Dock är de rätt så söta, och man kan inte råför om man skulle råka bli kär i en. Men vill helst undvika. =)

Annons:
[ninnakm]
2011-08-13 18:49
#1

Jag har 2 hanar tillsalu, kolla mer på min hemsida eller pma om du är intresserad, sitter i bilen just nu;)

[Ai-chan]
2011-08-15 08:27
#2

Hejsan och tack för svar! Men har nu hittat mig en kanin. =)

Upp till toppen
Annons: