Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 2383 ggr
Håbe
2011-08-20 18:48

Uppfödare i Stockholmstrakten?

Hej!

Vi planerar att köpa en lejonkanin till dottern då hon fyller år i december. Dilemmat är ju att vi har tänkt oss att ha den utomhus så det måste vara en unge som är född utomhus och van vid att vara ute då. Har försökt att googla runt lite på olika uppfödare men hittar ingen som bor i Stockholmsområdet. Finns det någon här på iFokus eller någon som känner någon…?

Tillägger att kaninen är tänkt som en present till en liten tjej som inget högre önskar än ett litet djur att pyssla och gosa med. Vi föräldrar vill unna henne den lyckan det innebär att ha djur och vi tycker att det är bra att hon får uppleva hur det är att ta ansvar och hänsyn på det sättet man måste när man har husdjur. Men jag själv ser också fram emot kaninen. Jag kommer att ägna mycket tid åt den och det är vi vuxna som har ansvar för att kaninen har det bra. Så även om det är till henne så är det en ny, välkommen och mycket efterlängtad familjemedlem för oss allihop.

Annons:
[Luppa]
2011-08-20 22:00
#1

Kan verkligen rekommendera www.stormenskaniner.se och http://www.forgatmigejskaniner.se/

Trevliga uppfödare med fina och goa kaniner.

Hmm… Såg nu att den ska kunna vara ute från december. Första länken har sina kaniner ute, den andra har dem i kaninstall.
Tror dock inte att det finns så många som tar kullar mitt i vintern om de har kaninerna ute.

[ninnakm]
2011-08-20 23:40
#2

Jag bor precis utanför Stockholm och kommer troligen få fler kullar nu detta år, förhoppningvis någon som är leveransklar i december. Jag bor i Nykvarn, dvs. a 30 min söder om Stockholm, länk till min hemsida ser du nere i signaturen!Glad

Håbe
2011-08-21 07:28
#3

Tackar! Alla tre är inlagda i favoriter tills vidare.

# länken till hemsidan verkar inte fungera men via google kom jag rätt ändå.

[toftaholmskaniner]
2011-08-21 14:20
#4

Jag bor i skåne (transport brukar kunna ordnas), har utomhuskaniner som är uppvuxna på stora ytor med mycket kärlek.
Lejonhuvad Dvärgvädur är rasen. Snäll och lugn som passar bra till barn. Väntar 2 kullar med ungar som är leveransklara kring December.

toftaholmskaniner.se

[sstorm]
2011-08-22 08:44
#5

Min förmodligen sista kull är född redan och är lev klar i början av okt. De är nog svårt att hitta en 8 veckors unge i dec då de är stor risk att ungarna fryser ihjäl när man tar så sent på året, dock kan jag erbjuda ungdjur eller vuxna, men 8 veckors unge blir som sagt svårt.

[toftaholmskaniner]
2011-08-22 10:37
#6

#5 Tycker inte det stämmer faktiskt. Fryser ungarna ihjäl måste man ha dåliga burar som inte stänger ute kylan.

Annons:
[Luppa]
2011-08-22 10:56
#7

#6 En del honor kan slarva och antingen lägga en eller flera ungar i buren när de föds, eller så hänger de kvar i spenarna när de har diat.
I de fallen är det självklart betydligt större risk att ungarna fryser ihjäl på vintern än på sommaren.
Så länge som ungarna verkligen är i boet så funkar det nog bra med minusgrader.

Kaninburar ska inte vara isolerade, det blir för varmt för kaninen om det inte är riktigt kallt.

Håbe
2011-08-22 15:35
#8

Det kanske får bli så att vi köper någon billig innebur och har kaninen inne fram tills det är varmt nog att ha den ute i vår sen då. Kan ju vara bra att ha en innebur i reserv i vilket fall som helst sen. Om man måste lämna kaninen till mormor medan vi åker på semester eller så.

[Luppa]
2011-08-22 15:59
#9

#8 Det låter klokt. Utbudet att välja bland ökar nog drastiskt om ni gör så.
Å andra sidan så är det inte så många som tar så sena kullar ändå, för det är i princip omöjligt att sälja kaniner på vintern.

[sstorm]
2011-08-23 09:00
#10

#6 så de är burarnas fel att ungarna tex kryper ur boet? vad är  de för burar som gör att garanterat hela kullen klarar sig? ska nog investera i sånna…

[toftaholmskaniner]
2011-08-23 09:29
#11

Jag trodde hon menade att de frös ihjäl i själva boet, isåfall ska man ha en kall bur för att det ska ske. Självklart kan de lätt hänga med ur boet men en rejäl planka kan kan hindra det mesta.

[Luppa]
2011-08-23 11:16
#12

#11 Hur många kullar har du haft? ;)
Mina bolådor har en rund öppning som sitter rätt högt. Ungarna BORDE stanna i boet, men det är inte alltid de gör det ändå.

[ninnakm]
2011-08-23 15:01
#13

Jag har bara haft en kull, tänkte bara kolla hur era honor gjort, men min hona täckte för och täppte till hålet till boet ordentligt, efter att hon var där inne, jag hade väldigt svårt att ta mig in, men alla honor gör kanske inte så (därmed hamnade ingen utanför)

Annons:
[Luppa]
2011-08-23 15:53
#14

#13 Det varierar. Just nu har jag en hona som proppar hela bolådan full och är noga med öppningen. Hittade ändå en unge liggande halvdöd i buren i morse, den måste ha hängt kvar i spenen när hon gick ut ur boet.
Det finns inga garantier för att ungarna ska klara sig, oavsett hur bolådan ser ut och hur noga honan är.

Håbe
2011-08-23 19:20
#15

Om vi nu bestämmer oss för att vi absolut vill ha kaninen ute från början. Var går gränsen i temperatur/tid när det är för sent att köpa en inomhusfödd unge och placera den ute? Vi kanske omplanerar och köper en ganska snart i så fall.

[ninnakm]
2011-08-23 21:36
#16

#15 Man brukar säga att det ska vara ca 10 graders skilldnad mellan ute och inne, då även på natten.

Haley
2011-10-16 01:08
#17

#15

Jag har kaninungar som blir leveransklara i början på november. De kan levereras till södertälje. De är födda i stall (box) så de har även fått röra en hel del på sig :)

För mer info kolla hemsidan: www.lejonhuvadekaniner.n.nu

Haley
2011-10-16 01:10
#18

De är alltså vana vid kalla temperaturer då det är nästan lika kallt i stallet som ute.

Håbe
2011-10-16 09:23
#19

Hej!

Min man och jag har diskuterat och resonerat en del och bestämt att vi avvaktar till våren istället. Vi hade tänkt att kaninen får bo inne tills det är varmt nog att ha den ute men nu bestämde vi att vi vill kunna ha den ute från början. + att det kommer vara lättare att få tag på en utefödd unge då. Vi vill kunna se oss om och faktiskt välja en unge som vi blir lite förälskade i. Jag hade velat ha en så ljus som möjligt men dottern håller konsekvent fast vi de svarta så det lär väl bli en sån antar jag. Jag lär nog bli såld på den i vilket fall som helst.

Haley
2011-10-16 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Som sagt mina är ju födda ute, men har bara madagaskar, så ingen svart tyvärr.

En liten bild på en av tjejerna :)

Annons:
Håbe
2011-10-16 21:00
#21

ååh, hade det bara varit upp till mig så är det där precis vad jag skulle vilja ha! Så jättesöt.

Haley
2011-10-16 23:22
#22

Okej :) bara att höra av er om ni ångrar er!

Hoppas ni hittar en mysig liten kompis!

Upp till toppen
Annons: