Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2107 ggr
[trail]
1/29/12, 8:46 PM

Inomhusbur till stor lejonkanin

Nu bor vår lejonkanin ute i ett stort hus/lekstuga, men verkar inte riktigt trivas med det livet och kylan. Har därför börjat fundera på inomhusburar och kommer inte ihåg vad måtten måste vara som minst? Har läst en del på blocket nu och nästan alla burar är så små som 120x60x50 och då skriver folk att de säljer en "stor inomhusbur"?? Låter som en väldigt liten bur tycker jag, är det godkända mått?

Någon som har en tvåvåningsbur? Hur är de burarna? Såg en som ser fin ut på teddytassens hemsida. :)

Annons:
[Luppa]
1/29/12, 11:21 PM
#1

Godkänt mått för kanin upp till 3 kg är 0,5 kvm. Alltså i praktiken ca 100x50x50.
Lägsta höjd 50 cm och kortaste sida minst 50 cm.

[trail]
1/29/12, 11:50 PM
#2

#1 Okej, tack för svar. Tycker det låter enormt litet, men jag har sett någon enstaka bur nu som är 160 cm lång. Ska leta vidare och se vad som hittas.

novaasv
2/8/12, 6:23 AM
#3

Jag har en innebur som är ca 120 skulle jag tro :) och den funkar jättebra ! :)

/Mvh Nova

Kaninerna och råttorna.

htto://novaasv.blogg.se

http://hoppkanin.blogg.se

[Jhillhzan]
4/29/12, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har också en 120 bur inomhus, än så länge till båda två (systrarna bus). Men kommer sära på dem och då köpa ytterligare en 120. Utomhus har vi en tvånåningsbur som man kan använda inomhus, förtillfället delar dem på ena vången, men funderar på att slå ihop dem på något sätt (om det går) tills vidare. (tills dem ska säras på)

Akleja1
4/30/12, 6:49 AM
#5

Inne går det också ha kaninen inom tex kompostgaller. Vi har en bra yta under trappen, ca 2 m bred. Vi har lagt en skiva på golvet, kompostgaller i ytterkant 1.20 från bakre väggen. De andra väggarna blir då husväggarna och ytan 2*1.20 m.

Funkar utmärkt. Var lite orolig för att katten skulle göra besök så vi hade tänkt lösa det med ngn form av takanordning, men han nöjer sig med att studera på behörigt avstånd.

Ett annat alternativ är att ha en stor bur och sen göra en yta med kompostgaller utanför för att göra området större som kaninen får vara på.

Annars går det ju bygga en bur i de mått man vill ha. Inte allt för svårt om man ska ha den inne.

PetraKarin
5/3/12, 2:36 PM
#6

Jag har en liten fluffig kille och han bor i en inomhusbur av de minsta måtten, 100x50x50 cm. När jag köpte den jämförde jag med den utomhusbur som följde med förra kaninen som jag tog som vuxen omplacering, den buren var nog till och med lite mindre än denna, tyvärr hade jag inte lika mycket kunskap då som nu men han var en glad kanin (tills han blev dålig och fick tas bort) som fick springa fritt varje dag. 
Den nuvarande kaninen fick alltså den här inomhusburen som då såg stor ut (i jämförelse med hans lilla bebiskropp och förra kaninens bur) och var tills jag skaffade hund frigående när någon var hemma, så då fanns ju ingen anledning till större bur.
Nu är han inte frigående på samma sätt men vi ser till att han får minst en timmes "springtid" i princip varje dag.

Jag håller med om att den här buren är i minsta laget och har funderat lite på att skaffa någon större eller någon tvåvåningslösning.


Annons:
PetraKarin
5/3/12, 2:49 PM
#7

En sådan här funderade jag på: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/tvavanings-kaninbur-120-cm-669.html

Men kan tänka mig att även en sådna här fungerar att ha inomhus och kanske vore lite snyggare till och med :) http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-maskot-med-tva-luckor-nedtill-668.html 
Det är ju bara att fixa någon form av botten om man är rädd om golvet.

Men jag tror det finns en "hur bor din kanin"-tråd här någonstans, jag har sett några fina lösningar till inomhuskaniner :)


Cecilialouise
5/3/12, 5:54 PM
#8

Har oxå 120 bur, med en hona i. Och det funkar hur bra som helst, fast i för sig har hon tillgång till hela köket större delen av dygnet :) Självklart är större burar att eftersträva.

Med vänliga hälsningar

Cecilia

www.tinylions.weebly.com

Upp till toppen
Annons: