Annons:
Etikettallmänt
Läst 1022 ggr
fejema
2/6/12, 7:41 AM

Hur många 60-70 talister håller kaniner?

Hur många här på forumet håller kaniner eller föder upp som är födda på 60-70 talet? Frågar för jag kan ibland känna mej lite "barnslig" när jag berättar om mitt intresse för andra "vuxna" ;)

Får lite menande blickar och de förklarar att det är deras barn som har kanin…

Själv är jag född 65 och har haft kanin till och från i hela mitt liv och delat mina barns intresse.

Just nu har jag 3 st vuxna och 4 st två veckors ungar, de är "bara" mina och jag älskar dessa små troll.

Vill ha en liten uppfödning och läser allt jag kommer över om uppfödning och ska satsa på rastypiska Lejon med fokus på mentaliteten…har massor att lära.

Berätta gärna om er ålder och om ert intresse…skulle vara skönt att känna att vi är flera i den " gyllende medelåldern" med kaniner i hjärtat.

Mvh Sussi

Annons:
[Luppa]
2/6/12, 9:34 AM
#1

Det är ganska många i den åldern som håller på aktivt med utställningskaniner kan jag säga!
Själv är jag född 1980, så inte fullt lika gammal ;) Men jag förstår vad du menar. "Men… Varför har du så många? Vad GÖR du med dem?" Flört

fejema
2/6/12, 9:32 PM
#2

Härligt att höra att det är fler "vuxna" som har kanin som hobby Glad

Ska till våren åka på olika utställningar och träffa likasinnade och lära mej mer om både utställning och uppfödning.

Jag har en Lejonhuvad kaninhane som jag köpt från en uppfödare dock utan papper då jag inte hade någon tanke på avel utan ville bara ha en kanin som sällskap och kel…det visade sig vara en helt underbar liten kille som är otroligt frammåt, orädd och nyfiken…en riktig drömkanin med mentalitet som är varje barns dröm…

Vet bara att hans föräldrar är Lejonhuvade men vet inte om han är renrasig längre bak i släkten men tjejen som föder upp hade bara kaniner som var rastypiska Lejon men som sagt det är ingen garanti.

Som liten hade han rejäl man och kjolar, kjolen är borta och manen är väl inget att skryta med längre, öronen något för stora men fint huvud stark kropp, bra bett och frisk.

Han bor hemma i trädgården från senvår fram till hösten sedan bor han med sin bästa kompis som är ett marsvin i stallet i en box på 16 kvm full med halm, tunnlar och krypin.

Vill ha en liten uppfödning och lägga stor vikt på mentaliteten på föräldradjuren och självklart rastypiska och vill att min hane ska var grunden i min avel…

Har nu två kaninhonor en Lejonhuvad med härstamningsbevis och där jag sett båda föräldrarna och hennes syskon…hon är näpen, små fina öron ( dock inte mätt dom) mycket man och kjolar kvar som hon troligtvis fällar av…frammåt, nyfiken och väldigt alert.

Hona nr två är en teddy även hon fina öron korrekt bett och otroligt vackert huvud,hon är också nyfiken och frammåt men mer stillsam.

De här tre trollen är början av min lilla uppfödning, inte uställningskorrekta men sunda, friska och med trevligt temprament och självklart vackra Skrattande…men jag har massor att lära mej på vägen som alla nybörjare,mycket att kunna om både rasstandard, pälskvalitet och färger…ni med erfarenhet får vara lite av "mentorer"

Mvh Sussi

[Luppa]
2/6/12, 10:02 PM
#3

Spännande :)

fejema
2/7/12, 7:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack! Var inne på din hemsida och såg dina vackra kaniner, gillar hela ditt koncept, super seriös och kunnig är du Glad kan tillägga att jag är lika djurtokig som du, har två ponnyn som för tillfället är utlånade då min dotter och jag tar en paus från hästeriet, en kastrerad colliehane, hade schäfrar på 80-talet och tränade brukslydnad men hade inga tävlingsmål men "bodde" på bruksklubbenFlört har även två katter och ett marsvin så vi har ett litet gäng fyrfota familjemedlemmar.

Mvh Sussi

[Luppa]
2/7/12, 10:59 AM
#5

#4 Tack, det värmer Skrattande
Hihi, ja djurtokeriet verkar vi ha gemensamt :) Min treåriga dotter tycks bli likadan, snart får jag väl konkurrens av henne på kaninutställningarna Tungan ute

Upp till toppen
Annons: