Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1473 ggr
pigelina
8/19/12, 12:21 PM

(K) Lejonhuvad kanin hona

Söker en till två renrasiga lejonhuvade kaninermed stamtavla. Vuxna eller ungar spelar ingen roll, är den över året ska den vara utställd. Bra kropp och man, främst i färgen Havanna går även bra med vit rödögda med Havanna anlag, andra färger kan vara av intresse om hon är fin, ej zoblar. Mejla pigelinas@live.se eller PMa

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Annons:
[YukiOni]
8/19/12, 2:48 PM
#1

Har en beräknad kull om 7 dagar, med stamtavla. Mamman e havanna så att en en av ungarna blir det e möjligt. Ska jag återkomma när ungarna kommit?

pigelina
8/19/12, 5:52 PM
#2

#1 gör det :) vad är föräldrarna utställda på?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[YukiOni]
8/19/12, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Pappan: 92p (svart/gul japantecknad (5 år gammal xD)

Mamman: 91p (havanna, hade dock glömt plocka hennes päls runt sidorna, klantigt :/)

(mamman på bilden ^^)

[YukiOni]
8/19/12, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Pappan: 92p (svart/gul japantecknad (5 år gammal xD)

Mamman: 91p (havanna, hade dock glömt plocka hennes päls runt sidorna, klantigt :/)

(mamman på bilden ^^)

pigelina
8/19/12, 10:06 PM
#5

Är dom stambokförda båda två?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[YukiOni]
8/19/12, 10:22 PM
#6

Pappan är inte stamboksförd, då flera individer på hans stamtavla inte är det. Mamman funderar vi på att stamboksföra. Du har träffat dom, det va dom två lejonhuvade som hoppade på Sörtorpadagen, från Melodys Lejonkaniner ;)

Annons:
pigelina
8/19/12, 10:47 PM
#7

Kan det bli godkänd stamtavla då om pappan inte är atambokförd? Jo jag minns, duktiga på att hoppa båda två :)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[YukiOni]
8/19/12, 11:56 PM
#8

Ja, det brukar inte vara ngt prolem :)

Tack, din syster också ^^

pigelina
8/19/12, 11:59 PM
#9

Inte min syster:P Vad menar du med det? Kommer ungarna kunna få stamtavla eller inte dvs är tillräckligt många stambokförda för att få det?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[YukiOni]
8/20/12, 12:09 AM
#10

Okej, sorry my bad ^^;

Ingen av föräldrarna behöver vara stamboksförd. Pratade med stambokskontoret och enligt dom räcker det att kaninen är:

1. Egen uppfödd

2. Renrasig
3. Märkt i antingen öron/elr ring + att föräldrarna har stamtavla
4. Att den har en godkänd färg

[YukiOni]
8/20/12, 12:10 AM
#11

Så ja, ungarna kommer ha stamtavla

(men ska some sagt stambokföra minst en förälder)

[Luppa]
8/20/12, 12:30 AM
#12

#10 Då har du fått helt fel information tyvärr.
Följande regler gäller för att en kanin ska kunna stambokföras:

*Det får vara MAX två luckor (ej stambokförda djur) i en stamtavla.
*Minst en av föräldrarna måste vara stambokförd.
*Är en av föräldrarna ej stambokförd så måste dennes båda föräldrar vara stambokförda.
*Alltså max 2 luckor och max 1 per sida.

Kan kaninen inte stambokföras så är stamtavlan värdelös, alltså är det "falsk marknadsföring" att sälja kaniner med en stamtavla som inte är komplett.

Maila gärna riksstambokföraren och fråga. lars-ake.asp@skaf.info

[YukiOni]
8/20/12, 3:53 PM
#13

#12 Har skickat in stamtavlorna med bedömninskort för stamboksföring, så falsk marknadsföring sulle jag inte vilja kalla det :o

Men tack för att du redde upp det för mig :)

Annons:
[Luppa]
8/20/12, 8:17 PM
#14

#13 Det framgick inte av tråden, som jag förstor det så går inte pappan att stambokföra utan dispens och mamman funderade du på att stambokföra? Men om jag har missuppfattat så ber jag så mycket om ursäkt. Glad

pigelina
8/20/12, 10:37 PM
#15

#13 blir båda godkänt stambokförda är jag intresserad om det kommer någon ok fin :)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[YukiOni]
8/21/12, 4:20 PM
#16

Pratade med stambokskontoret och förklarade läget, han trodde inte att det skule vara ngt problem att stambokföra pappan :)

(Inte mamman heller för den delen ;))

[YukiOni]
9/7/12, 7:02 PM
#17

Båda föräldrarna är stamboksförda nu :) 
Dock är det ingen havanna i kullen. En svart och en madagaskar om du fortfarande är intresserad

pigelina
9/7/12, 7:21 PM
#18

#17 Beroende hur det löser sig med en hona som jag ev ska tinga kommer jag gärna och kikar på dom om det blir någon hona:) Den svarta är jag mäst intresserad av isåfall :)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[YukiOni]
9/7/12, 8:51 PM
#19

#18 Vad kul :) 
Ska se när dom blivit lite äldre så man kan avgöra kön, men i vilket fall kommer den svarta inte ha stamtavla, endast härstamningsbevis, då den e wiener-tecknad (vit "prick" pu undersidan höger framtass), har nog blivit någon form av mutation då ingen av föräldrarna har weiner i sig Obestämd

[Luppa]
9/7/12, 9:52 PM
#20

#19 Wieneranlag kan ligga kvar i mååånga generationer utan att det syns i stamtavlorna. Kan även vara ett vitkloanlag. Verkar finnas en hel del oönskade vitfläcksanlag på Lejonen…

Annons:
[YukiOni]
9/8/12, 6:32 PM
#21

#20 Jo, har märkt det tidigare då jag tagit två kullar med en hona utan stamtavla (hade vit klo) och en unge ur varje kull fick vit klo/tass eller tå) I vilket fall, hanen har använts i avel med en angora/lejon och hade inga vita klr/wiener där så tvivlar på att det e hanen, utan troligare honan. Men som sagt, honan har en del färgblandning så e mutation är inte heller omöjlig. I vilket fall, ungen är inte värd mindre för mig, bara enligt rasstandarden.

Upp till toppen
Annons: