Annons:
Etikettskötsel-och-utfodring
Läst 957 ggr
Mina12
4/1/13, 4:38 PM

Foder?

Hej!

Jag är precis ny på det här med lejonhuvad kanin och kanin överhuvudtaget.

Det här med pellets/torrfoder verkar jättesvårt. Jag har läst och läst, men inte blivit klokare…

Jag fick med mig en blandning av Lant edel kanin- och marsvinspellets och rabbit royal, men dessa finns inte i de 2 djuraffärer som finns här omkring.

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa till min kanin, som finns att få tag i på Arken zoo eller Djurkompaniet?

Jag tar gärna emot andra tips, som kan vara bra för en total nybörjare också!

Tack på förhand!

Annons:
TildeIfokus
4/6/13, 8:57 AM
#1

Jag använder rabbit royal och brukar beställa det på nätet, det fodret tycker jag är det bästa men annars kan du ju sakta gå över till vanligt pellets eller helt enkelt köpa en pelletsblandning i vilken djuraffär som helst, det brukar gå bra. Tänk bara på om du byter foder att du blandar i den gamla i den nya innan du börjar ge bara den nya maten annars kan kaninen få magbesvär., och dem brukar vara ganska känsliga mot det. Hoppas du fick något tips ;) annars fråga djuraffären vilken dem skulle rekomendera.

Corazón
4/6/13, 8:17 PM
#2

#1 Pelletsblandningar från djuraffären eller såkallade gnagarblandningar är bland det värsta man kan ge ( däremot är rabbit royal helt okej)  Arken zoo tar ibland in fodret selective, vilket är en riktig bra pellets men däremot väldigt dyr.. Andra bra alternativ är cuni complete, cuni pro och JR farm grainless complete. Det sistnämnda använder jag och tycker det fungerar riktigt bra. Möjligtvis något lite protein men ändå bra och billigt jämfört med många andra märken. Denna pellets går att beställa på en toppensida med massor av bra saker till kaniner, zooplus.se, ännu lägre priser på zooplus.dk. Produkterna kommer från Tyskland men det går jättesmidigt och lätt att beställa och få hem produkterna! Ett tips är att gå in på kaninmagazinet.se och läsa på fodertrådarna. Den sidan är riktigt bra och man kan lära sig mycket!

Mina12
4/7/13, 12:43 AM
#3

Tack för era svar. Jag var tvungen att åka och handla innan jag såg era svar, men det blev Selective junior jag köpte, så jag verkar ha valt rätt iallafall :-)

Jag har förstått att man helst ska ge kaninen grenar från fruktträd, men om man inte har några fruktträd, vilka grenar ska man då plocka (som man hittar i skogen)? Jag har hört att man inte ska ge barrträd eller ek, nåt mer man ska undvika?

Mina12
4/13/13, 11:39 PM
#5

Tack!

Kom på att min mamma har äppelträd, så hon fick ta med sig lite grenar :-)

Upp till toppen
Annons: