Annons:
Etikettfärger-teckningar-raser-och-pälskvalite
Läst 959 ggr
fossingen
2014-03-03 21:25

Pälstyp? Ehr ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

9 cm lång päls uppmätte jag det till idag. Och så behårad är hon överallt, samt har hon lejonman. Pappan är lejonhuvad, samt mamman, men hon är cashmere bärare.

Bilderna är ca 1-2 veckor gamla. 

Så vad kallas denna pälstyp?


Annons:
fossingen
2014-03-03 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.


RebeccaG
2014-03-04 13:11
#2

Teddy om din kanin inte fäller av.

Hur vet du att hon bär på Cashmere?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
2014-03-04 13:15
#3

För att jag har fött upp mamman till ungen också ;) Och hennes fader är renrasig Cashmere vädur.

Nae, en Teddy.. Hoppades mer på fuchs, haha.

Hur får man fram teddypäls?

Oj, oj. Snacka om pälsvård framöver isåfall. Nog ändå fast pälsen växer för varje.

Jag har sett vuxna Teddysar IRL och man ser ju knappt ögonen, nae då åker rakmaskinen fram så jag får se små knappögon igen :)


RebeccaG
2014-03-04 13:22
#4

#3 En del lejonhuvade bär på teddyanlaget("rasen" teddy är en lejonhuvad kanin från början med teddypäls, alltså lång päls på hela kroppen)

Det är en "bieffekt" från när man startade lejonaveln hade man lite bråttom och korsade in bl.a. angora. Därav har många lejonhuvade idag anlag för teddy.

Det är dock inte godkänt i rasstandarden, så du kan inte ställa en lejonkanin med teddypäls😉

Cashmere & fusch finns inte på lejonhuvad kanin, utan det kommer ifrån andra raser.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
2014-03-04 13:32
#5

Ja, alltså mamman till ungen är Lejonhuvad dvärgvädur, men cashmere bärare pga pappan till henne. Och pappan till kaninungen är lejonhuvad kanin, dock vet jag inte vad han bär på alls för pälsanlag.

Men eftersom ungen har lejonman, men långt hår på hela övriga kroppen så anade jag om det kunde vara någon annan pälstyp som kommit fram. Eftersom Cashmere/fusch pälsen inte ger lejonman. 

Så ungen är en korsning :)

Men om den fäller av pälsen, kallas det något annat då?

Kan absolut inget om teddypäls.

Men tack för infon, där lärde jag mig något nytt ;)


RebeccaG
2014-03-04 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När ungen e pytte-pytt så har lejonkaniner med dubbelman ett "v" över ryggen, där ungen e kal på sidorna om kroppen. 

Hade ungen det när den va liten så kan du anta att det är en dubbelmanad unge. 
Hade den inget "v" när den va liten får du anta att den är enkelmanad, d.v.s. har lejonman men ingen direkt "kjol".
Vissa ungar fäller aldrig av "den långa pälsen" på ryggen och kallas då teddy. 

Har ungen inte fällt av vid 12 veckor så får du anta att det är en teddy.
Ungdjursfällningen börjar vid 4 månader, vid 6 månader är bebispälsen borta. E ninen fortfarande långhårig på ryggen då så får du anta att det e en teddy du har att göra med😉

Jag har inte teddy i mina linjer, så jag är tyvärr inte så utbildad om just teddysar, dess anlag eller samband med fusch/cashmere😃

Eftersom teddy inte är en godkänd ras så är inte det mitt område😛
Jag vet dock att lejonhuvade kaniner med tedyypäls kallas felaktigt för "teddylöwen" av okunniga.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
fossingen
2014-03-04 13:52
#7

Den är inte dubbelmanad. Mamman fick två st, en enkel och en dubbelmanad. Så valde att behålla en enkelmanad denna gång, då jag ville ha en lite större kanin (eftersom denna enkelmanade var större en den dubbelmanade).

Men är det när teddyanlaget kommer i kontakt med cashmere anlaget det blir teddysar? Eller är teddyanlaget dominant eller reccessivt?

Ungen är nu 10 veckor och pälsen växer mer för varje dag, haha. Ja, jag får väl vänta och se :)


RebeccaG
2014-03-04 14:55
#8

Teddyanlaget är reccessivt, båda föräldrarna måste bära på det för att det ska uppkomma. 
Många tyska lejonlinjer bär på det. 

Jag vet som sagt inget om andlaget som skapar cashmere eler fusch, men det är mycket möjligt att det har något att göra med luddet😛

Hör dig för lite på teddykanin iFokus, där kan du få lite tips om pälsvård mm👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Upp till toppen
Annons: