Annons:
Etikettskötsel-och-utfodring
Läst 2841 ggr
Myspysan
2/8/11, 2:02 PM

Fällning?

När jag borstar min lille lejonkorsning nu så känns det som jag får en halv kanin i kammen ( inga kala fläckar ) och undrar nu om hur fällning funkar. Gör dom det periodvis eller brukar det ske med ett visst intervall? Hur länge brukar det vara? Ska man tänka på något speciellt under tiden? Speciell kost/tillskott? Han fäller mest på bakpartiet och ner mot magen.

Han bor inne och allt är som vanligt med kost osv. Den enda skillnaden är att han bytt rum och inte står på golvet längre!

Annons:
[Luppa]
2/9/11, 5:21 PM
#1

Hur gammal är han? Lejonen fäller ordentligt när de får sin vuxenpäls. Då går de från att vara lurvbollar, till att se ut som lejon med man och lite kjol. Din lär förmodligen fälla av i stort sett allt, iom attd et är en korsning.

Så länge som kaninen äter pellets och grönsaker (givetvis fri tillgång på hö!) så brukar det inte behövas några tillskott under fällningen. Men om man vill kan man ge extra b-vitamin för att hjälpa kaninen fälla. Det tar inte kaninen skada av, överskottet kissas ut.

Myspysan
2/10/11, 2:36 PM
#2

Ca 8 månader, de vi köpte honom av visste inte riktigt. Dom trodde han var ca 4 - 5 månader, så jag gissar på runt 8 månader nu!

Vad menar du med att han kommer fälla av allt?

[Luppa]
2/10/11, 3:24 PM
#3

Om det är en korsning så är han med största sannolikhet enkelmanad, vilket innebär att han kommer att vara i stort sett korthårig när han blir vuxen. Här kan du läsa mer om mananlaget, om du är intresserad. Glad

Myspysan
2/10/11, 9:32 PM
#4

Tack ska kolla den sidan! Vill lära mig så mycket jag kan om kaniner för att mina ska ha det så bra det går.

Får ibland lite pikar att jag som är 30 har "barnhusdjur", men vad gör man inte när man gillar något!

[Luppa]
2/10/11, 11:25 PM
#5

Men äh, det där är bara skitsnack. Jag skaffade min första kanin 2009 (29 år gammal) och nu har jag ett 20-tal. Oskyldig

Kaniner ger en så fruktansvärt mycket! Men akta dig för att börja ställa ut och föda upp, då är du fast. Tungan ute

Myspysan
2/11/11, 12:33 AM
#6

Ganska irriterad på alla sådana kommentarer, tyvärr är det väl så många ser på kaniner!

Hämtar min lilla hona på Lu i helgen och det är första gången jag kommer i kontakt med utställningar så det ska bli riktigt intressant. Kanske blir mer av den varan längre fram, inte omöjligt alls!

Annons:
[Luppa]
2/11/11, 1:14 AM
#7

Jo du tack… Men man vänjer sig.

Åh, vad är det för hona du ska hämta på LU då? Skrattande

Myspysan
2/11/11, 3:01 PM
#8

En liten lejonhuvad från storms kaniner( tror de heter så) hon heter Sanna iallafall och är medlem på denna sida! Längtar tills imorgon!!!

[Luppa]
2/11/11, 6:32 PM
#9

Jaha, Sannis :) Jag har två från henne också ;)
Hon har snygga kaniner så du blir säkert nöjd.
Stormens heter uppfödningen förresten. Oskyldig

Myspysan
2/11/11, 10:25 PM
#10

Ok får se till att komma ihåg namnet till nästa gång! Jag hade ju nästan rätt iallafall…

Håller du på med avel av lejon?

[Luppa]
2/11/11, 11:31 PM
#11

Haha, inte så lätt.

Japp, det gör jag. http://www.isvindskaniner.se/  Ta gärna en titt. Oskyldig

Myspysan
2/12/11, 12:24 AM
#12

Vilka söta ungar du har, blev kär i jazza och joxa ( tror jag dom hette) synd att du bor så långt bort om jag får för mig att skaffa en till!

[Luppa]
2/12/11, 12:58 AM
#13

Ja, de är skitsöta :) Men de wienertecknade går ju inte att ställa ut tyvärr.

Transport går alltid att fixa Flört

Annons:
Myspysan
2/12/11, 10:34 AM
#14

Det har jag koll på att de inte går att ställa ut, men de är ju hur söta som helst!

Vå får väl se längre fram om det kanske blir någon mer som får flytta hem, måste övertala maken lite först. Det tog några månader för att få nummer två godkänd så jag chansar på att nummer tre tar minst 6 månader att få till ;-)

[Luppa]
2/12/11, 2:28 PM
#15

Haha, ja men snart når du gränsen. 16 eller 17 kvittar liksom. :D

Myspysan
2/12/11, 8:20 PM
#16

Kämpa på bara menar du alltså?!?

Nu är hon hemma och hon verkar väldigt nyfiken och snäll. Får ta tag i klorna bara, dom är långa men hon är jättefin tycker jag! Maken knorrade lite och sa att fan kunde bygga om vårt uthus till kaninhus så kunde vi öppna zoo… Hur ska man tolka det??? ;-)

[Luppa]
2/12/11, 10:53 PM
#17

#16 Hahaha, ja gör det! Ta lite inträde också så blir han nog nöjd ;)
Nä… Jag har nog haft ganska tur med min sambo. Han har inte motsatt sig något kaninköp faktiskt. De två första var svårast. :P

Fridaaaa
2/14/11, 6:58 PM
#18

#16 Min sambo säger ingenting så länge jag sköter det ;) Han gillar djur så :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Myspysan
2/14/11, 9:56 PM
#19

Det lugnar sig nog skulle jag tro. Däremot så gör han inget med kaninerna, förrutom att ge dom mera hö när han kommer hem innan mig från jobbet. Lite inhandling av diverse kanintillbehör fixar han oxå om det skulle behövas!

Det upplägget funkar för mig!

Upp till toppen
Annons: