Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1691 ggr
Kiyona
2011-02-03 06:01

Avels funderingar planer m.m

Hej!

Har haft kanin/kaniner hela mitt liv. Mina föräldrar har aldrig delat mitt intresse för djur men de har alltid funnits där och jag har aldrig blivit hindrad till att skaffa mig mina djur.

Intresset kring avel hos kanin ploppade upp i tidiga år.Och  det var också i tidiga år som jag tog min första kull.

Vid den tiden var jag bara barnet men jag tog så mycket ansvar jag kunde och läste på en stor del. Men som sagt, jag var bara barnet.

Nu har åren gått och mitt intresse angpående kaninavel brinner lika stark om inte starkare.

Efter att min kanin Willy fick avlivas vid 8års ålder och min adopterade kanin Gubb with nose som dog någon månad efteråt todde jag självklart att jag aldrig skulle kunna skaffa mig en enda kanin till.

Men tomheten av att inte ha någon kanin alls ledde till at jag skaffade mig min nuvarande kanin Willbur en gul/svart jabantecknad lejonhuvad dvv. Inga planer på avel, utställning eller hoppning fanns just då men kom smygande fram och tillslut var det oumbärligt och jag tog upp det med uppfödaren.

Meningen var då att han skulle stambokföras så jag skulle kunna ställla ut honom. Stambokföringen blev aldrig av då han vägde för mycket och det kändes en aning onödigt. Han är alltså inte stambokförd och är genom detta inte öronmärkt.

Min willbur är en mycket fin kontaktsökande kanin. Älskar att mysa och är en duktig hoppare och även en mycket lättlärd krabat och kan en del trick. Tät glansig päls och en mycket stor fin man. Hade teddypäls som liten. Men pälsen är i övrigt lättskött.

Jag har pratat med hans uppfödare angående avel hoppning m.m. Och pratat med andra uppfödare vid ett tillfälle på en mindre utställning för ett tag sedan detta var mycket informativt fick svar på många frågor och en del tankeställare.

Är ännu inte medlem på hkaf/skaf men gör en ansökan i mitten på denna månaden. Lite sent, men bättre sent än aldrig. Har en kull inplanerad nu i mars månad.

Pappan kommer vara Willbur (från Hagaberg) och mamman kommer vara Leslie (turbolyckans Zoe) som jag köpte just för detta syfte att ta en kull.

Har inte haft någon vidare kontakt med leslies uppfödare vilket känns lite tråkigt. Men man kan ju inte få allt ^^

Leslie är en lugn tjej som verkligen kan gosa. Hon har en enorm fart späntsighet när det kommer till promenader och hoppning. Inte hoppat så mycket med henne men hon har visat intresse och har även av misstag hoppat mycket högt hinder. (min pojkvän hade henne i kopplet när hon fiock fart och hoppade med stil över detta höga hinder :D)

Min första tanke med aveln var att få fram utställningsdjur i denna teckning som jag tycker är extremt charmig.

Men leslie ville jag ha jag hade fastnat för henne trots weiner anlag. När jag fick hem henne visade det sig dock att hon även själv var weiner. Lika söt och älskad för det och mina avelsplaner las inte ner men formades om en aning. Hopp och kel kaniner. Leslie är enkelmanad vilket var tanken redan från början mestadels för tryggheten med mindre päls kommer mindre arbete ifall unga ägare skulle tröttnaoch risk för utebliven/slarvande pälsvård  skulle leda till katastrof minskar.

Nu står jag här med mina två underbara kaniner som enligt mina planer ska para sig i mars i samband med att willburs uppfödare ifall något skulle gå snett eller om hon skulle få en ovanligt stor kull så möjligheten finns att flytta ungar om det skulle behövas.

Jag har läst och läst och pratat mycket med willburs uppfödare. Men man kan ju aldrig läsa sig till allt.

Har ni några råd om ens första kull? Vad kan vara bra att ha hemma?

Hur ofta kollar ni till ungarna i boet?

Hur ofta väger ni dem eller litar ni på ögat?

Motion av dräktig hona?

Utfodring för honan under tiden hon har ungarna?, ska jag sära henne från ungarna vid utfodring av grönt så att ungarna inte smakar på allt?

märkte nu att inlägget blev väldigt långt, men kände att jag ville ta upp lite bakgrund finns ju tusen frågor komme rinte på någon just nu då jag känner för att gå till sängs xD

Men en fråga som ömmar något extremt i mig.

Måste man bo på en gård och ha ett 50 tal kaniner för att kalla sig en seriös uppfödare?

Jag bor inte på en gård. Jag bor i lägenhet med trädgård.

Jag har dock endast två burar för tillfället trodde det skulle gå att hitta begagnade burar att köpa men nu blir det att jag ska bygga en 4 fackare till att börja med. Då har jag 5 lediga platser för denna kullen.

För att få mening med avel så har man ju kvar djur, självklart tänker jag ha kvar djur hur annars kommer jag veta hur resultatet blir och vad jag behöver arbeta med.

Jag har plats men jag har inte plats för en stor kaningård där jag behåller djur från varje kull. I längden går det inte.

Ska detta faktum sätta stopp för vad jag vill? Och vänta tills jag har den där stora gården där det finns plats för allt och alla?

Hur många kaniner har ni på eran uppfödning?

Hur många behåller ni för framtida avel?

Går det att hålla en kaninuippfödning efter mina marginaler där jag bara kan ha begränsat antal djur men om man ska måtta lite på en 10djur? in räknat eventuella osålda ungar och andra som ej går till avel….

Hört att en bra start är 2 honor och en hane.

Vad är en bra fortsättning?

(nu är jag himla trött hoppas det fanns lite vett i mitt inlägg kände bara för att skriva av mig samtidigt som jag vill få upp diskutionen kring avel med fler för att dela kunskaper och allt annat positivt)

Nu ska jag sova men läser igenom allt imorgon och kommer med mer då…

Allt gällande färg och teckning och mer komplicerad avelsgenetik kan jag ta upp i ett senare skede i en annan tråd. Just nu känns en boost på mer basic saker som något jag behöver. (läst mycket om det men fattar fortfarande inte riktigt med färg/teckning anlag typ alls…vill gärna disskutera detta dock)

aja. nu ska jag sova hoppas några kan reflektera lite och ha något att dra upp :)

Mvh//Andrea

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
Kiyona
2011-02-03 06:38
#1

Såg att mål med aveln aldrig kom upp. Vad jag önskar och vill få fram. Vilken/vilka färger teckningar som intreserar mig, pälstyp m.m inte kom upp alls. Men som jag skrev så tar jag gärna och disskuterar den saken efter att jag fått sova ;)

Finns även på msn om det skulle intressera att disskutera där över.

Asl_Baltsen@hotmail.com och mail Snowfall@mindless.com

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Upp till toppen
Annons: