Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1818 ggr
Binis-f
2010-11-03 23:34

Några som föder upp lejonkaniner i skåne?

Finns det några bra uppfödare i Skåne?

Annons:
Sussii92
2010-11-06 11:58
#1

Undrar samma sak, funderar på att skaffa några lejonkaniner under sommaren 2011 :) Bor i helsingborg, skulle vara bra och veta om det finns några bra uppfödare här runt omkring :)

[sstorm]
2010-11-06 12:09
#2

Runt skåne är det klent vad jag vet. Men transport går ju oftast att ordna :)

Sussii92
2010-11-06 12:25
#3

#2 Ja misstänkte det :P haha Finns det någon som planerar lejon kull till sommaren - hösten 2011 och transport till helsingborg går att lösa?

Är intresserad av en (eller några beror på vad jag hittar som passar mig) kaninunge helst i godkänd färgteckning i någon av färgerna: Isabell, viltgul, vit (ej rödögd), den ljusa varianten av zobelsiames (brun eller blå) eller liknande färger i hela eller med bra mantelteckning. Helst som sakt godkänd och med stamtavla gärna med hoppningsmeriter i stammen.

Är tänkt till kel, utställning, hoppning (om intresse finns) och ev. framtida avel. Alltså lite av varje beror på vad kaninen passar till :)

Även om ni inte har någon av dessa färgerna skriv gärna ut vad ni planerar ändå :) kanin med h-bevis är också okej men då helst med bra hoppningsmeriter.

p.s hoppas det inte gör något att jag lånar din tråd lite ts :)

[sstorm]
2010-11-06 12:41
#4

#3 Alla de färgerna du önskar dig är väldigt ovanliga på lejonhuvad kanin. Jag kommer få kullar med blandade färger, chinchilla, brun chinchilla, japanteckning (brun/gul svart/gul svart/vit brun/vit) REW, marburger egern, egern/gul japan, blått, isabella om min hane bär gult.

De är nog de färgerna som mest troligt dyker upp.

Transport får man kolla då när det är aktuellt :)

Sussii92
2010-11-06 12:58
#5

#4 Ja jag vet :) kan vara lite svåra att få tag på men de är så underbart fina, kan även tänka mig färger som marburger egern, viltblå (perle egern), vit (blå ögd), ev. madagaskar eller andra lite vanligare färger men vill då helst att den ska antingen vara bra tecknad med stamtavla eller ha bra hoppgener/meriter på föräldrarna eller i släkten :)

Men gillar verkligen de lite ovanligare färgerna som zobelsiames brun eller isabella just för att de är så ovanliga och skulle gärna vilja satsa på dessa lite svårare färger i en ev. framtida avel, en utmanning som sakt och för att försök öka antalet djur i dessa vakra färger :)

[sstorm]
2010-11-06 13:00
#6

#5 Det finns djur i dessa färger men de är inte så vackra enligt min mening. Det är mycket jobb kvar med dem. Självklart ska man satsa på svåra och ovanliga färger. Själv håller jag på att ta fram djur i varianten Japan brun/vit ;)

Annons:
Sussii92
2010-11-06 13:19
#7

#6 Ja exakt så jag tänkte :)

Gud va rolig färg :P tänkte inte på att den färgen fanns också så van vid vanliga japanfärgerna men skulle de finnas någon sådan färgad kaninunge hos dig är jag väldigt intresserad!

Även brun chinchilla eller chinchilla egern är väldigt fina färger men dock ej godkända om man skulle vilja ställa ut men så klart kan man arbeta för att få de att bli godkända :) Även Japantecknad vit/svart är en mycket intressant färg på lejonkaniner tycker jag :)

Nej nu blev jag sjukt intresserad av de ovanliga japanfärgerna hahah :P Jag har iallafall bestämt en sak ang. min framtida kaninavel den färgen jag ska jobba med ska vara ovanlig/ ej godkänd än eller ovanlig inom den rasen :) Nu gav du mig många bra idéér, tack :)

[sstorm]
2010-11-06 14:11
#8

#7 Jag har en brun chinchilla :)

Sussii92
2010-11-06 17:36
#9

#8 ja, jag såg han på din hemsida. Han är otroligt söt och lurvig :) :P

[sstorm]
2010-11-06 18:10
#10

#9 ja han är jätte söt :)

Sussii92
2010-11-06 21:51
#11

#10 Ja det är han verkligen :)

Håller din uppfödning i minnet till nästa sommar då så ser vi om du har några som passar då :) Mycket intressanta färger låter det som iallafall :)

Någon unge efter dina Angelfire eller Cocos hade varit av speciellt intresse iallafall otroligt fina kaniner måste jag säga :)

Har du någon kullplanering man skulle kunna se eller kommer det upp någon framåt nästa år? :)

[sstorm]
2010-11-06 21:58
#12

#11 Lägger inte ut kullplanering på sidan men du kan få veta min lilla planering om du skickar ett PM :)

Sussii92
2010-11-06 22:00
#13

Okej :) skickar PM då :)

Annons:
Horisonten
2010-11-07 13:29
#14

Har ett lejonavelspar i ljus brun zobel & gul/brun japantecknad som kommer träffas i vår eller tidigare. Vet dock inte hur deras päls kommer bli då mamman är lejonhuvad & pappan teddy/fuchs. Kommer bli väldigt söta iaf med fina färger men ev. några med små weinertecken. :)

Sysslar egentligen med teddysar men kan inte släppa mina underbara lejon Kyss

Finns utanför Helsingborg, www.freewebs.com/horisonten

Sussii92
2010-11-07 13:38
#15

#14 Okej :) det lät väldigt intressant och så bor du så nära mig också skulle vara perfekt :) Du får gärna kontakta/skriva upp mig som intresserad så länge så får vi ser hur de ser ut och vad det blir sen när de föds :D

hehe jag kan förstå det de är verkligen underbara skulle också vilja ha en sådan sötnos :)

Fatma
2010-11-07 13:43
#16

Jag bor uppe i Västerbotten men har släktingar i Malmö som vi brukar fara och hälsa på.

Jag föder upp zobel brun, främst. Men i kullarna till våren kan det även komma zobel blå och rysstecknat.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Sussii92
2010-11-07 13:43
#17

#14 kollade nyss på din hemsida lite snabbt, de är verkligen otroligt fina :D sätt gärna upp mig som intresserad av någon kaninunge från någon av dina blivande kullar, har intresse av praktiskt sätt allt du verkar kunna få i dina kullar b.la. isabella, zobelsiames, vit blåögd, japantecknade :) Gärna hona men hane går att diskutera :)

Sussii92
2010-11-07 13:46
#18

#16 Okej :) ska skriva upp din uppfödning och hålla ett öga på dina blivande kullar också då :)

Sussii92
2010-11-07 13:48
#19

#0 Ledsen för min lilla trådkapning föresten ts Oskyldig men eftersom min fråga är exakt samma som din jag sakt tidigare så hade det känts konstigt att starta två exakt likadana trådar, hoppas det inte gör  något :)

Horisonten
2010-11-07 14:34
#20

#17 Två av kullarna är teddykullar under kullplaneringen och längst ner på är det lejonkullen, så det är Funai & Hugo som får lejon och det lär troligt bli havanna och andra fina färger. Har du intresse för teddykullarna också? :)

Annons:
Sussii92
2010-11-07 14:41
#21

#20 Ja, båda teddy och lejonkullarna är av intresse :) Beror helt på vad för färger och kön det blir i kullarna på vilken/vilka ungar jag skulle vilja ha :) men sätt upp mig som intresserad av både teddy och lejon :)

Horisonten
2010-11-07 14:56
#22

#21 Okej, då är du uppskriven på intresselistorna! :)

Sussii92
2010-11-07 15:02
#23

#22 tackar :) Är den något du undrar eller har information ang. kullarna till mig så får du gärna skriva ett pm eller mejla mig :) mejlen står på min sida här på kanin iFokus :)

Binis-f
2010-11-08 13:39
#24

Ingen fara för kapningen =) här fick ju jag också reda på en massa *ler*

[ninnakm]
2010-11-08 18:43
#25

Hej!

Jag förder upp lejonhuvade kaniner i färgen blå, andra färger förekommer. Jag kommer få kullar i början av 2011, kika gärna in på min hemsida, som finns i min signatur!:)

Upp till toppen
Annons: