Annons:
Etikettallmänt
Läst 842 ggr
Ninnelille
10/22/10, 12:27 PM

Hjälp mig!

hejsan :) jag tänkte fråga er om en sak: jag är s.k. skötare på en lejonkanin. han är en hoppkanin, men nuförtiden har han bara börjat springa i vild panik så fort han får en sele på sig, alltså i hoppningen så bara springer han rakt in i hinderna och bommarna bara flyger..  det är synd om honom så just nu, (när jag hoppar) så har jag höjden på max 15cm och tränar han på att hoppa lugnt, lågt och säkert ist för att hoppa som han gör nu, dvs: springer, är orolig och liknande. Gör jag rätt genom att träna på låga höjder, ingen bana, bara ett enda hinder osv?

(han har en h-sele, ska jag byta till bog? tror ni det hjälper?)

Är enormt tacksam för alla svar och hjälpande råd. SNÄLLA HJÄLP MIG! jag tycker inte om att se min lille albin på detta sättet.. GråterGråter

Annons:
[sstorm]
10/22/10, 10:57 PM
#1

Jag har ingen erfarenhet av hoppning, kolla på kaninhoppning.ifokus kanske om ingne annna vet här inne

Westham
10/22/10, 11:06 PM
#2

Skynda långsamt.. låt han få bekanta sig med selen, han märker av att du blir stressad oxå. Sitter den för hårt kanske? Han känner sig jagad kanske?

MVH John
____________________________________

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar


Ninnelille
10/29/10, 12:44 PM
#3

Tack för tipset, ska jag hänga upp den i buren då eller?

[sstorm]
10/29/10, 7:58 PM
#4

Nej, då kan han ju fastna i den! låt han springa i hagen med sele utan att du drar i koppel eller liknande

MoaLarsson
10/30/10, 11:33 AM
#5

Det låter som att han inte alls är van vid selen, kolla så att den inte sitter för hårt & skaver in i pälsen. Jag tycker du gör rätt som hoppar på låga höjder, om du verkligen vill hoppa så kan du kanske pröva löshoppning tills han har vant sig vid selen igen?

Westham
10/30/10, 12:01 PM
#6

Godmorgon alla glada :)

MVH John
____________________________________

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar


Annons:
[sstorm]
10/30/10, 1:06 PM
#7

#6 nu är du ute i fel tråd john ;)

Westham
10/30/10, 1:33 PM
#8

Här kommer man och är trevlig. :( aja ;)   undrade just vart det där inlägget tog vägen lol

MVH John
____________________________________

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar


Ninnelille
11/9/10, 2:10 PM
#9

#8 min dator är sönder, detär därför… Tungan uteRynkar på näsan

#4 Okej, det var min kompis som sa att man gjorde så för att vänja dom vid selen.. men okej.

#5 löshoppningen funkade bra :D 

 men nu, äntligen! NU HOPPAR HAN SOM SIG SJÄLV IGEN! Skrattande har varit och hållt på medhonom i ca 2 veckor nu och pysslat, hoppat lite, gått och massa annat!

Tack för all hjälp! och förresten.. det var nog selen.. hans ägare sa att den satt bra, men nligt mig själv satt den för hårt.. så jag har köpt en egen till honom och den funkar perfekt! TACK ÄN EN GÅNG!

MoaLarsson
11/10/10, 6:04 PM
#10

#9 Bara glad att jag kunde hjälpa till :) Det brukar oftast bero på selen så tänk på det om du stöter på problemet igen :)

Upp till toppen
Annons: