Annons:
Etikettskötsel-och-utfodring
Läst 1366 ggr
MaaariaS
2010-09-11 22:33

Älskar pellets

Min Lejonkanin på ca 5 månader älsakr sina pellets så mycket att om man ger honom för mycket av det så struntar han i sitt hö.Hur lite pellets får jag ge per dag till en bebis på 5 månader?Vill ju inte att han ska bli dålig för att han äter för lite hö.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
julia-saga
2010-09-11 23:03
#1

Beror på hur mycket du tränar med honom och så.
Men typ en dl om dan, max? :)

MaaariaS
2010-09-11 23:07
#2

Ok ska nog börja att kolla exakt hur mkt mat jag ger ..tack så mkt för svaret.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

julia-saga
2010-09-11 23:11
#3

Gör det.

Jag ger min 5 månaders hona ca. 1 dl om dagen.
Då delar jag upp det på 3 gånger.
Hon får på morgonen, när jag kommer från skolan, ca. 2 & på kvällen.

Det är olika till kaniner, vad dom behöver,

men du får pröva och kolla efter.
Lycka till! Glad

MaaariaS
2010-09-11 23:15
#4

Ah och du ger flera gånger …jag ger bara en gång men ska börja att ge fler gånger och se om hon äter mer hö när hon ätit upp pelletsen från morgonen och ge mer pellets sen.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

julia-saga
2010-09-11 23:18
#5

Pröva att ge fler gånger, och som sagt inte för mycket.
Då är hon säkert lite hungrig fortfarande,

så då kanske hon äter lite hö.

MaaariaS
2010-09-11 23:20
#6

Ska göra det tack så mycket.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
[Luppa]
2010-09-20 18:06
#7

De flesta kaniner skulle nog bara äta pellets, om de fick.
0,5 dl per dag är lagom för en Lejonhuvad kanin, absolut inte mer om den inte är mager.

julia-saga
2010-09-20 20:54
#8

#7 Min kanin åt inte så mycket förut och behövde lägga på sig.

Men nu äter hon ca. 0,5 dl per dag :)

MaaariaS
2010-09-21 00:18
#9

Har testat att ge honom ca 0.5 dl och då äter han hö också,så jag gav nog för mkt förut.Tack alla som svarat..

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

PetraKarin
2010-09-22 13:40
#10

En kanin ska äta en matsked pellets per kilo de väger. (väger den 1,5kg ska den äta ca 1,5msk pellets/dag) 
Får den för mycket pellets finns risken att den äter så lite hö att den inte sliter tänderna ordentligt. Hö (förutsatt att det inte är skithö) är den födan som bäst slipar ner de ständigt växande tänderna och håller kaninens känsliga mage och tarmar igång.
Man kan helt skippa pellets om man vill, låta den gå på hö och vatten ett tag t.ex. om den behöver gå ner i vikt eller är dålig i magen.

(Detta är Blå Stjärnans veterinärers rekommendationer)


Haley
2011-09-16 14:01
#11

Ja, mer än 0,5 dl behöver den knappast :)

Sen brors det ju på lite vad fodret innehåller. Men rent generellt sett så brukar det knappast behövas mer.

Sweety
2011-09-19 16:49
#12

Min 1 år & 2månader gammla hane får 0,5dl mat endast på kvällen. Då är blandar jag med pellets, havre och "fäbodens blanding" som det heter. På morgonen ger jag honnom lite frukt och/eller grönsaker som han äter upp på ett naffs. Det betyder att han endast har hö kvar underdagen och då är det ju det han äter om han blir hungrig. :) Samma sak gäller med min systers hona. ^^

Vi var på en keldjursbedömning för ett tag sedan och dommaren sa att bådatvå hade PERFEKT hull. :3

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Upp till toppen
Annons: