Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 3546 ggr
Fatma
7/21/10, 5:22 PM

Underlag till era lejon?

För att få lite mer aktivitet på sajten så undrar jag, vad har ni för underlag i burarna till era lejon?

Själv har jag spån och halm över detta.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Annons:
emms
7/21/10, 7:58 PM
#1

Jag har torv till min lejonhuvade dvv (välpälsad)

Och johannas lejon har någon katrongsak, som spån bara att det inte fastnar i pälsen :) Men hö över då dom går på låda med toa-lätt. :)

Emma

tinaLY
7/21/10, 10:40 PM
#2

Spån & halm över (:

[ninnakm]
7/22/10, 10:40 AM
#3

Jag har spån och halm i deras hus, dom långhårigaste, blir ju en spån-boll, men jag borstar dom ungefär 2 gånger per dag, sen är dom knappt i burarna på dagarna, då är dom ute;)

lydds
7/22/10, 1:41 PM
#4

Jag har torv till Triffis. Fungerar super. :)

[ninnakm]
7/22/10, 2:20 PM
#5

#4 Är torv bättre en spån?:)

Friheten
7/22/10, 7:23 PM
#6

Ja sommartid iallafall. Flugorna lägger inte ägg i torv. Det är svalare luktar inte luften blir faktiskt lite bättre med torv :) köp inte blomtorv på "ica" utan torvströ på granngården. ::)

Annons:
Fridaaaa
7/22/10, 8:08 PM
#7

Har halm :D Och spån till dem andra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jetaime
7/22/10, 8:50 PM
#8

Bara spån, eller spån+halm, torv eller torvmix. Olika :p

pigelina
7/23/10, 9:57 AM
#9

Har halm till mina lejon i själva buren, och i toalådan har jag spån

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Wonderland]
7/23/10, 2:47 PM
#10

Jag har matta i hela buren och i toalätten har jag toa-lätt

Fralice
7/23/10, 3:25 PM
#11

Halm till min lejonhuvade dvv med pekingpäls! (;

Hufflepuff
8/17/11, 5:38 PM
#12

#5 måste bara säga att torv är ett mörkt och väldigt tråkigt strö, hade det till min gamla ponny förra vintern. Och sen vet jag inte hur det är med kaniner, men min kompis hade torv till sin familjs hönor ett tag, i hönshuset alltså (heter det så?), och det började damma för att hönor går och krafsar i det på ett sätt som inte hästar gör. Men som sagt, vet inte hur det är med kaniner.. Det enda jag anser bra med det är att det väldigt smidigt tar upp lukten.

[ninnakm]
8/17/11, 7:44 PM
#13

#12 Har spån till kaninerna över sommaren nu, även till sto med föl och en av mina ponnier som kissar något kopiöst! Funkar super bra, sen finns det rötter och lite annat smått och gått för de att hitta. Men har spån på vintn, ser trevligare ut.

Annons:
Hufflepuff
8/17/11, 11:28 PM
#14

#13 Du menar torv den första gången väl? Men ah, det är precis det jag menar. Torv blir alldeles för mörkt och tråkigt. Fast det kan vara bra att ha på vintern också.. Innan vi bytte stall, hade vi torv under spånet och mockade inte Haffies kiss, och då blev det som en "kaka" under, vilket blev som en isolering och höll värmen inne mer. Och då döljde vi somsagt det med spån, så det blev en mycket fräschare och ljusare känsla där inne.

Men när vi hade Sherry (ponnyn jag skrev om tidigare), hon kissade jättemycket, och då var det liksom som att halka omkring i hennes box för att det blev så geggigt. Hahahh. Dessutom är det ju jättejobbigt att mocka i, man ser ju inte vad som är bajs och jord!

Torv har både positiva och negativa sidor, men nu ska vi hålla oss till ämnet! :D

[linneasandberg]
8/18/11, 3:32 PM
#15

är torv bättre än Toa-lätt ? för då kanske jag ska testa ddet Skrattande

[Luppa]
8/18/11, 9:46 PM
#16

Jag har spån till mina.

#12 Höns är nog det djur som dammar allra mest. Även med spån blir det rejält dammigt.

Fridaaaa
8/19/11, 11:15 AM
#17

#16 & #12 Jag har höns, halm är det bästa man kan ha :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
8/19/11, 1:15 PM
#18

#17 Ja det kan jag tänka mig. Spån är då ingen höjdare, men vi använder det ändå eftersom vi köper 40 kubik åt gången. ;)

Fridaaaa
8/19/11, 1:17 PM
#19

#18 Vi hade med spån i början, eftersom styvsvärfar har det till sina kor och till fåren, så tog därifrån, men dammar och ser skitigt ut efter bara några dagar, så halm är bra, lite jobbigare att mocka ur men gör inget :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Otario
8/20/11, 12:37 PM
#20

I hela buren har jag mattor förutom i toaletten där jag har spån.

/ Emma

Annons:
Viktoriastromberg
8/20/11, 8:12 PM
#21

Matta i buren, kattsand i toaletten Glad

Körsbär
8/21/11, 10:07 AM
#22

Spån i huset (brukar ha lite halm över också )och hö i resten av buren! :)

Fridaaaa
8/21/11, 11:51 AM
#23

#21 Kattsand rekommenderas inte till kaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viktoriastromberg
8/22/11, 11:44 AM
#24

Kattsand fungerar utmärkt till mina kaniner! Luktar inget alls och när man är allergisk så är det extra bra :)

PetraKarin
8/23/11, 3:19 PM
#25

#23 Det gör det ju. Du kanske menar klumpbildande kattsand? Det är i så fall om det äter det, då är det inte bra.

Jag har ett bottenlager med tidning i buren, kattsand i toalådan och halm, hö eller en filt i resten utav buren.


Fridaaaa
8/23/11, 3:42 PM
#26

#25 Jag har pratat med flera som ej rekommenderar kattsand, då det ej är bra för luftvägar osv heller.
Och varför det när det är skapat för katter?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PetraKarin
8/23/11, 3:50 PM
#27

#26 Hm, kan inte tänka mig att kattsandsdammet är sämre än dammet från spån eller något annat.

Ja visst är det skapat för katter men vaddå då? Det är ju Toa-Lätt med ;) Och halm är väl tänkt till hästar från början…

Jag har sand nu efter att provat det mesta (dock ej torv) och gillar det jättemycket och även kaninen, sambon och folk som kommer på besök.
Det suger upp bra, håller inne lukten, dammar inte, fastnar inte i pälsen, sprids inte ut i lägenheten, det ger kaninen både en bra toalett och något att krafsa i.


Annons:
[Luppa]
8/23/11, 3:56 PM
#28

#27 Hört talas om stenlunga? ;) Det är ett faktum att sten/cement/betong och liknande damm inte är bra för lungorna. Skulle inte använda kattsand till en katt heller, om den satt i lådan hela dagen.

Fridaaaa
8/23/11, 9:33 PM
#29

#27 Min spån dammar inget:)
Dem kattsands sorterna jag har testat till mina katter har alla dammat :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PetraKarin
8/24/11, 10:13 AM
#30

#28 Ja det har jag gjort men det drabbas man av när man vistas i vädligt dammiga miljöer. Den här sanden dammar endast när jag häller i den och då är inte Paul i buren och sen ligger sanden.

Det är ICAs kattsand och den innehåller bara sepiolite och dolomite.


Fridaaaa
8/24/11, 11:20 AM
#31

#30 Icas kattsand hade jag testat, ryker en massa när katterna grävde över sitt bajs :/
Mina kaniner har vanlig spån i toaletten, precis som i resten av buren:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PetraKarin
8/24/11, 11:36 AM
#32

#31 Okej, det beror väl lite på individ vilket som passar bäst också :)

Jag hade spån till förra kaninen, men det funkade inte med denna eftersom han bor inomhus och har teddypäls. 
Provade även Toa-Lätt men det luktade urinoar a la centralstationen.


[casmerskaniner]
8/25/11, 4:02 PM
#33

Strö till toaletten: Hem-torkad vitmåssa(Soltorkad), går superlätt att samla och torka. Vitmåssan har tydligen en enorm uppsugningsförmåga och desinficerande effekt.

Underlag i buren: Djurfilt(fleecefilt). Fick inspiration av några som har djurfilt till sina marsvin. Det är dessutom snyggt och går att tvätta!

mjuhm
8/29/11, 9:29 AM
#34

Jag har bara hö än så länge (Skrikandes) men ska byta till nån matta man kan ha i buren. Sen ska jag köpa en kattlåda och ha toa-lätt i den & ha halm i huset. Jag har inte spån till henne då hon är dubbelmanad & det fastnar spån överallt. Inte tidningspapper då hon bara sliter & river, sen slutar det med att de sitter miljoner tidningspappersbiter i rumpan & hon får gröna tassar. Har jag filt/handuk, biter hon & river bara upp den.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
[casmerskaniner]
8/31/11, 11:11 AM
#35

Vad är det för matta som många pratar om ^^ går det att köpa på djuraffär?

Haley
8/31/11, 2:08 PM
#36

Jag har halm till mina, oftast lägger jag ett lager spån under så att det suger up kisset bättre. Men det funkar lika bra utan :)

PetraKarin
8/31/11, 5:23 PM
#38

Man kan ha fleecefilt också, billigt.

Jag funderar på att skaffa vetbed att ha i botten. Men frågan är hur många byten man behöver för att kunna hålla det fräscht. Jag kan bara tvätta max 1 gång/vecka tyvärr.

http://www.blancks.se/eshop/hund/baddar-fallar/Vetbed-Kruuse.aspx


mjuhm
8/31/11, 7:53 PM
#39

#35 Vet inte riktigt med det finns nån artikel på kanin iFokus tror jag om olika burmaterial där eventuellt mattan dyker upp. Kika in där!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

PetraKarin
8/31/11, 8:34 PM
#40

Sen är det ju många som har kokos- eller majsmatta som bottenmaterial i buren. Vanlig dörrmatta alltså som man kan köpa på typ IKEA. Det är inte mjukt och mysigt så man får ha något ovanpå men det går att krafsa i, är billigt och lättskött. Jag har haft utanför Pauls bur så att han slipper halka på parketten när han ska in och ur buren, är bra för en innekanin att ha något att slita klorna på.


Neuzs
9/7/11, 9:44 PM
#41

Papperspellets är det bästa alternativet tycker jag! Tar bort lukt, humant prit, inte vasst för de små tassarna, fastnar inte i pälsen och skräpar inte alls ner + lätt att se vart de har kissat om man bara vill ta bort det. Glad

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Annons:
[trail]
9/18/11, 9:41 AM
#42

Tjockt med spån i botten och sedan en stor hög med hö som han sedan trampar ut och bäddar i själv.

Fridaaaa
9/18/11, 9:44 AM
#43

#42 Blir det inte dyrt att ha hö som underlag?
Jag tycker blött hö luktar jätteilla:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[trail]
9/18/11, 9:54 AM
#44

Hö har jag mest i för att han ska äta det, men efter ett tag har han trampat runt och suttit i hälften. Nej, våra hästar kostar mer att mata med hö, det lilla kaninen behöver blir inte så dyrt. :) Jag har inte varit med om att det luktar illa, han brukar kissa på ett annat ställe i buren och sedan byter jag höet när det behövs :)

Fridaaaa
9/18/11, 10:11 AM
#45

#44 Okej :) Ja har man häst, så köper man ju in mycket då blir det inte så dyrt :D
Ja jag tycker det, fast det är klart, alla tycker olika saker luktar illa:P

Såg att en här inne använder papperspellets, det luktar ännu mera tycker jag:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[trail]
9/18/11, 10:20 AM
#46

Oki, papperspellets har jag aldrig provat.

Sweety
9/19/11, 4:51 PM
#47

Bara halm här. :3

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Neuzs
11/10/11, 10:25 PM
#48

Papperspellets är kanon bra tycker jag! Hade henne frigåeende inne förut med låda. Och jag testade ALLT. Papperpelletsen slog allt annat med hästlängder, tycker jag Glad Skräpar inte ner, luktar inte, fastnar inte i pä'lsen och billigt! Rekomenderar det starkt Glad

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Annons:
Otario
11/10/11, 11:01 PM
#49

/ Emma

ninnakm
11/17/11, 1:00 PM
#50

Kör med torv på sommaren, spån och massa halm på vintern. Dock kör jag alltid torv och halm i husen för "håla" kännslan.

[nataschaj]
11/22/11, 4:30 PM
#51

jag kommer att ha rorv inomhus.. japp jag vet att de dammar å skräpar men de e bättre. luktar inte lika mkt samt billigare,

[sstorm]
11/24/11, 5:47 PM
#52

Ni som har torv, dammar de? Hur går de för honorna att få kull med torv?

Juliaskaniner
12/4/11, 9:06 PM
#53

Jag har liite spån i botten och myycket halm ovanpå :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[linneasandberg]
12/4/11, 9:13 PM
#54

Jag har oftast papperspellets och halm på men ibland använder jag spån när jag inte har papperpellets ;D

Arny
12/12/11, 10:09 AM
#55

Jag använder spån med hö över och till mina andra kaniner använde jag ett tag Granngårdens lättströ som är ett spån av hampa. Luktar mindre, har bättre uppsugningsförmåga och väger inte så mkt. Nackdelen är priset =(

Annons:
Upp till toppen
Annons: