Annons:
Etikettfärger-teckningar-raser-och-pälskvalite
Läst 1036 ggr
ulanea
6/22/10, 12:37 PM

Märka feltecknade kaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan:D!

Jag har ju fått sex st underbara kaninungar, varv tre stycken japantacknade:).. Dock ser det ut att endast en av de får NÅGOLUNDA teckning, de andra kommer knappt att få några bälten eller så:/.. Jag undrar, ska man märka dessa 2 ändå och ha stamtavla på de och så:)? Eller är det "onödigt":P? Måste fråga då jag och Linnea sitter och disskuterar pris, och det är väldigt svårt om man inte vet om man ska märka dessa eller ej:D<3

(bild på Mini, en av de som är dåligast tecknad)

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Annons:
Inaarah
6/22/10, 12:51 PM
#1

Ja, jag tycker ni ska märka dem.
Om kaninen är rastypisk kan denne fortfarande användas i avel, och då är det ju synd om den inte har stamtavla, så ett självklart ja i denna fråga! Att kaninen är feltecknad innebär ju inte bara att den inte är utställningsgodkänd.

ulanea
6/22/10, 12:59 PM
#2

#1 Tack så jätte mycket:D! Vi hoppas att alla blir rastypiska då båda föräldrarna är det (dock är allihop enkelmanade, så det är ju ett litet - tyvärr), fast man vet ju aldrig hur dessa blir:D! Fast egentligen struntar jag i märkning o.s.v, bara att det är lite skojjsigt att få se deras resulatt i uts och om de får ungar o.s.v :D! Skulle helt klart bara kunna ha kelkaniner:).. Vad det nu hade med detta att görax'D..

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

pigelina
6/22/10, 1:37 PM
#3

fast förmodligen kommer dom ju bli zobeljapaner, men märk du endå:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

ulanea
6/22/10, 1:59 PM
#4

#3 Jo, det är ju det:).. Hur ser man om de blir zobel japaner (a)?

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

pigelina
6/22/10, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 dom får zobelglans i ögonen och nosen är mörkare, som hos andra zoblar:)

på bilden e en zobeljapan

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

ulanea
6/23/10, 12:06 AM
#6

#5 Tack så mkt:D!

Tror ej det blir till att märka dessa, men de andra 3:D!

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Annons:
Emelie
6/25/10, 8:50 PM
#7

Personligen tycker jag inte att de feltecknade kaninerna bor markas. Visst kan man anvanda aven en feltecknad japan i aveln, men det framjar inte direkt en korrekt japanteckning utan kommer bara forsamra fargen mer och mer. Sjalv tycker jag det ar onodigt att avla pa en kanin som inte har ratt teckning .. OM den inte har superkropp forstas! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

ulanea
6/26/10, 11:36 AM
#8

#7 Jo, det är ju så:D! Och eftersom dessa är zobel japaner så är det inte så bra att använda de till avel:P!

(Har fläcken uppe, som gillar att gömma sig under mitt tangentbord, så ni får ursäkta om det blev stavfel m.m x'D)

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

[Luppa]
9/20/10, 6:36 PM
#9

#1 Kaniner kan användas i avel utan att vara märkta… Har den bara stamtavla och "öronnummer" så behövs inget mer. Märkningen behövs bara när man ställer ut kaninen.

Jag tycker INTE att man ska märka kaniner med fel färg. Jag märker de kaniner som jag tror blir snygga, mao märker jag inte heller de som har för långa öron, för lite päls eller liknande.

Inaarah
9/20/10, 6:50 PM
#10

#9 Jotack, jag vet det. Men sätter man ändå stamtavla tycker jag man lika gärna kan märka, om kaninen skulle försvinna eller dylikt.

[sstorm]
9/20/10, 7:28 PM
#11

Jag märker kel kaniner med bara uppföadr nr

Upp till toppen
Annons: