Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1038 ggr
an-fo
2010-05-12 13:26

Vad gör du om?

Hej!

Vad skulle du göra om din kanin blev allvarligt sjuk / fick bettfel?

Mvh / An-Fo

Annons:
Emelie
2010-05-13 00:59
#1

Jag skulle avliva kaninen då jag inte tycker att det är ett värdigt liv för en kanin att antingen få tänderna bortopererade eller åka till vet en gång i månaden för att få de nedslipade. Att åka till veterinären regelbundet innebär en stor stress för en kanin, och därför är det för mig inte tänkbart.

Jag fick 4 ungar med bettfel avlivade igår. Jättetråkigt att det skulle bli så, men de hade inte fått några värdiga liv om de skulle fått fortsatt leva. De hade kraftiga underbett.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Fatma
2010-05-18 23:18
#2

Jag skulle avlivat kaninen. Som Emelie så tycker jag också att det inte är ett värdigt liv. I naturen så hade kaninen inte klarat sig utan dött.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

malinroth
2010-05-19 03:40
#3

Jag hade en otroligt underbar liten kanin (lejonblandis). Hon var frigående innekanin , hon var bästis med min hund och hon sov med mig i sängen varje natt och , ja hon var den underbaraste kanin jag mest troligt någonsin kommer att träffa. Hon fick bettfel och så fort jag märkte detta tog jag henne självklart till veterinären, där undersökningen visade att hon hade ett svårt bettfel där även kindtänderna växte snett och snabbt. Jag valde att ta bort henne, alternativet skulle varit att åka in till veterinären ca varannan-vartredje månad och söva ner henne för att slipa och klippa tänderna. Jag ville inget hellre än att ha kvar henne men det skulle såklart vara ohållbart i längden både för hennes hälsa och för min ekonomi. Det var nog det svåraste valet jag gjort i mitt liv och jag saknar henne så mycket fortfarande trots att det var drygt 3år sedan, men jag tycker fortfarande att jag gjorde rätt.

Jag tycker att avlivning alltid är rätt beslut om man inte kan göra något för att kaninen ska kunna ett värdigt och smärtfritt liv. Att sätta in behandlingar och medeciner som man vet inte hjälper är ju verkligen inte snällt mot kaninen. Man måste alltid se till djurets bästa även om det är svårt att "ge upp".

Inaarah
2010-05-20 19:26
#4

Jag skulle avlivat, håller med MLI, det är ju inte direkt något värdigt liv med att ha bettfel. :/

Flisans
2010-05-22 10:07
#5

Självklart avliva kaninen, hur jobbigt de än skulle kännas :(

Jetaime
2010-06-16 22:55
#6

Oavsätt vad det är så skulle jag tänka på kaninen bästa och skulle jag upptäcka grovt bettfel på någon av mina kaniner (säg en kull jag fött upp) skulle jag tagit föräldrarna ur avel och tagit bort ungarna med bettfel, och försökt hitta ENDAST kelhem till dom ungarna som inte lider av bettfel men kan tänkas vara bärare av det, men hittade jag inget sånt skulle jag faktiskt heldre låtit dom somna in för att vara helt säker på att det inte förs vidare, för kaninernas bästa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: