Annons:
Etikettskötsel-och-utfodring
Läst 1069 ggr
Myspysan
4/5/11, 9:05 PM

Matvägran?

har en liten tjej som har matvägrat idag. Inte helt, utan bara pelletsvägrat. Höt har gått ner utan bekymmer, vatten är drucket och hon verkar som vanligt annars. Bör man oroa sig efter en dag eller vad säger ni andra?

Annons:
PetraKarin
4/6/11, 10:06 AM
#1

Min kille gjorde det när vi bytte pelletssort. Det tog ett tag innan han började äta de nya pelletsen men nu älskar han dom.
Eftersom han har problem med tänderna blev vi väldigt oroliga och övervakade väldigt noggrant han vanliga matintag, men han åt allt annat som vanligt, om inte mer.

Har de skett någon förändring hemma hos er?
Annars kanske man kan misstänka ont i munnen. Pellets är ju lite hårdare att tugga än hö.
Äter hon andra hårda saker? Kvistar, gnagsten, knäckebröd, hård frukt?


Myspysan
4/6/11, 12:35 PM
#2

Knaprar på grenar, inte bytt pellets och ing andra nya saker heller. Allt är som vanligt! Får se om hon fått i sig maten när jag kommer hem från jobbet idag, annars får jag kanske ringa vet. och kolla lite.

Myspysan
4/6/11, 12:36 PM
#3

Glömde… tänderna ser fina ut på henne.

PetraKarin
4/6/11, 1:48 PM
#4

Okej det låter ju bra ändå.
Äter hon bra annars kan man ju avvakta längre än om hon skulle matvägra helt.
Men tänk bara på att även om framtänderna ser bra ut behöver inte kindtänderna och resten utav munnen göra det. För att kunna kolla alla tänder ordentligt behövs ofta särskilda verktyg och ofta sövning, tyvärr.
Det tycker jag är skitjobbbigt. Hunden kan ja kolla munnen på hur lätt som helst men för att veta helt säkert hur kaninens mun ser ut måste jag ta honom till veterinären.


[sstorm]
4/6/11, 10:13 PM
#5

Kan vara vad som helst, tonåren eller att hon helt enkelt inte kände för pellets. Just de du gav igår smakade mindre bra etc. Tror inte de är better på lillfisen iaf

Myspysan
4/7/11, 10:11 PM
#6

Nu äter hon som vanligt, efter att ha satt sig själv på diet en dag! Jag bytte pelletsen till "färsk" och blandade i några små bitar av torkade morötter och då gick resten ner av bara farten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: