Annons:
Etikettskötsel-och-utfodring
Läst 1876 ggr
wolfgirl82
4/17/11, 7:25 PM

Kanin som är full i tovor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag skulle behöva lite råd. Jag fick idag in ett akut fall till min omplacering.

En lejonhuvad hona som är FULL i tovor precis överallt. Bara man lägger händerna på henne så känner man dem.

Vågar man ta en trimmer och raka ner henne tro?

Har klippt små tovor förr men aldrig varit med om en kanin som haft så här mkt tovor.

Alla tips mottages tacksamt.

Vänliga Hälsningar
Ida

Varglyans Omplaceringshem

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
wolfgirl82
4/17/11, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

fler bilder

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

wolfgirl82
4/17/11, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

en sista bild

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

ymmmi
4/17/11, 8:07 PM
#3

har inget råd att ge, men heregud hur kaninen ser ut, HUr kunde man låta detta hända

tur att kaninen kommer att få det bra nu iaf

wolfgirl82
4/17/11, 8:23 PM
#4

#3

Här kommer Tovas historia lite kort.

Hon tillhörde en elev på nått elevhem. När jullovet kom så lämnades hon ensam med en stor skål mat.

När detta upptäcktes var det någon vänlig själ som tog henne därifrån och lät henne bo i deras stall.

De försökte skänka bort henne sedan dess till ett nytt hem då de inte hade intresset/kunskapen.

En familj hämtade henne därifrån igår och skulle försöka få ihop henne med sin hona men det funkade inte så de hörde av sig till mig idag för de ville inte lämna tillbaka henne därifrån hon kom.

Det är allt jag vet om henne.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

PetraKarin
4/17/11, 8:55 PM
#5

Ja har du en bra trimmer tycker jag att du ska raka ner henne. Gör de försiktigt då ordentliga tovor kan nypa och göra riktigt ont i huden på djuret.
Sen kanske du kan bada henne och se till att hålla efter ordentligt med snäll borste och tovutredare.

Min kille får problem med tovor trots att jag borstar så jag brukar klippa ner lite med sax ibland, men funderar även på att skaffa en tovutredare.


wolfgirl82
4/17/11, 9:01 PM
#6

#5

Tack för tipsen!

Då ska vi nog försöka raka ner henne försiktigt men ordentligt så hon får en ordentlig nystart innan hon kan adopteras ut till ett seriöst hem.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
Bruden-Mbuti
4/24/11, 1:13 PM
#7

hur gick det med hennes tovor?

fick hem min kille igår också han ngt tovig. det var förväntat då de sissta mån tröttnat på att sköta honom.

(har varit på resa i 4mån och haft honom hos några släktingar)

har hela fm suttit och tagit små etapper. upptäckte att en tandpetare som särar på tovorna funkade bra. eftersom tandpetare gick av ofta så tog jag potatisstickan och en trubbig stoppnål.

när jag fick tovorna tunnare,mindre täta, så gick det bättre att reda ut dom.

Mbuti var så duktig och somnade tillslut i knät.

ska fortsätta imorgon med det runt svansen. tyckte han kunde få vila lite efter fm porstande.

en fråga om ögonen. de såg på vissa ställen lite torra ut i huden närmast ögat,ögonkanten. hur behandlar jag det bäst?. det ser inte varigt ut i ögonen så nån infektion är det inte.

wolfgirl82
4/26/11, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

Vi har börjat trimma ner henne men hon är inte färdig.

Så här ser hon ut på sidorna och bak nu. Så det är stor skillnad

Kanske ska tilllägga att hon bor inte ute utan bara fotas utomhus där det är bättre ljus :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

PetraKarin
4/26/11, 10:40 AM
#9

#7 Irriterade ögon kan man tvätta lite med saltlösning, natriumklorid för sår- och ögontvätt som man köper på apoteket. Var noggrann med att byta bomullstuss ofta och att inte låta en tuss som nuddat ett öga nudda det andra ögat eller lösningsbehållaren.

Någon som använt en tovutredare någon gång? Jag skulle vilja prova det men den är ju lite vass…


Bruden-Mbuti
4/26/11, 10:47 AM
#10

men oj. tur det är varmare tider nu. kan tänka mej att hon annars känt sej frusen.

hon ser lite lustig ut men tur det går att få bukt med tovorna. tur pälsen växer ut fort igen.

ska bli spännande å se hur hon kommer att se ut med sin fina päls och tovfri.

bra jobbat.beundrar er som tog er an henne.

hoppas ni hittar ett bra hem sen till henne, det förtjänar hon.

jag hade tur som inte behövde klippa ner Mbuti.

idag är hans ögonvrå fina. inte alls torra som för två dar sen.

kan bero på att nu syns hans ögon så de luftas. när han kom hem såg vi knappt vad som var bak å fram på honom.

nästa gång vi reser får det bli andra som tar hand om honom.

Upp till toppen
Annons: