Annons:
Etikettallmänt
Läst 1118 ggr
Emiizan
2011-05-06 16:57

Tovig päls!

Hej! Min ena lejonhuvade kanin Molle har sedan en tid tillbaka haft tovar i pälsen. Han har en väldigt tjock päls på huvudet, kinderna & rumpan. De flesta tovor har jag försiktigt kunnat klippa eller kamma bort, men han har tovor precis intill kinderna som är i princip omöjliga att få bort!

Han verkar inte störa sig av det men ändå går jag omkring och oroar mig för att det ska bli värre. Är detta farligt? Och finns det isf något jag kan göra åt det?

Väldigt tacksam för svar!

//Mvh Emma

Annons:
Otario
2011-05-06 23:51
#1

Försök att klippa bort alla tovor till att börja med. "Stick in" ena saxbladet försiktigt under tovan och klipp uppåt så du inte skadar kaninens hud. Men akta morrhåren runt kinderna! Sedan måste du börja borsta din kanin oftare. Hur ofta borstar du nu? Använd någon sorts karda eller borste som funkar på djupet i pälsen.

Har själv haft problem med en av mina lejonhuvade som haft extrema tovor runt könet och bakom öronen. Dessa uppstod pga att min lillasyster (som har mest ansvar för honom) inte borstade honom tillräckligt ofta och vi fick klippa bort nästan all päls runt de områdena.

Om tovorna sitter för länge kan det väl borja spänna i huden på den så att det gör ont när den rör sig, om jag inte är helt ute och cyklar nu? Rätta mig om jag har fel.

/ Emma

Emiizan
2011-05-07 08:34
#2

#1 Okej, jag ska försöka. Jag är bara så rädd att jag ska klippa honom i skinnet om han skakar på huvudet eller något :( Jag borstar honom inte jätteofta , borstar väl igenom hans päls ordentligt nån gång i veckan. Jag vet att jag borde göra det oftare och det kommer jag göra också.

Han har också haft mycket tovor bakom öronen och runt könet som varit lättare att klippa bort, men de på kinderna sitter så tätt intill.. Jaja, jag ska försöka få bort dom!

Tack så mycket för hjälpen!

/Mvh Emma

Otario
2011-05-07 18:25
#3

#2 Ta det bara lugnt och sansat och låt det ta sin tid så kommer det gå bra ska du se :) Din kanin kommer se lite rolig ut med ojämn päls, men det kommer kännas bättre för honom! Ingen orsak :)

/ Emma

Emiizan
2011-05-08 08:26
#4

#3 Jag satte mig faktiskt ner med honom igår för att klippa av de där tovorna, och det gick hyfsat bra :) Blev iaf inga hål i skinnet, och jag tror inte han fick ont av det heller. Fick inte av precis allt så det får jag väl ta idag, men det mesta är borta. Pälsen är ju lite ojämn nu , men det ser absolut inte konstigt eller fult ut, så det gick bara bra :)

Otario
2011-05-08 21:43
#5

#4 Vad skönt att det gick bra! Fortsätt borsta honom oftare så är det bara att säga byebye till tovorna i framtiden Flört

/ Emma

Upp till toppen
Annons: