Annons:
Etikettallmänt
Läst 1260 ggr
Tallullah
2011-05-18 19:42

Ensam kanin?

Jag vet jag har skrivit om detta førr i en tråd,men hittar den inte så jag skriver igjen.

Jag har en lejonkanin på två år. Det är en okastrerad hane. Den har bott ensam hela tiden. På sommrarna är han ute,men på vinteren har jag haft honom innomhus. Jag är lite allergisk mot høet och jag funderar på om jag kan ha honom i et tomt isolerad hønshus till vinteren. Men jag tycker lite syns om den när den inte har sällskap. Går det å kastrera honom och kanske køpa en kompis till honom?

Jag har hela tiden fått veta att en kanin SKA vara ENSAM. Även uppfødaren menade det…men jag det verkar så grymt. El vad menar ni? Är det värkligen så att kaniner inte tolererar andra kaniner i buren?

Jag är tacksam før alla svar:)

Annons:
Neuzs
2011-05-19 19:19
#1

Det är helt olika från kanin till kanin! vissa kaniner vill ha sällskap - andra avskyr det! Man MÅSTE inte ha sällskap till sin kanin men om det funkar & dom går ihop så är det ju bara bra! Men iallafall i bärjan borde du ha uppsikt över dem så det inte blir bråk!

Kaniner är kolonidjur, inte flockdjur. Vilket innebär att i naturen så ''umgås'' de med andra kaniner - de lever alltså inte helt ensama. Men det bor inte i samma ''hålor'' utan har olika. Därför är det en bra ide att ha ett stort utrymmer om du ska ha två och två uppsättningar av det mesta, tex. varsit hus och liknande.

Största sanolikheten är nog om du kastrerar din hade och köper en unge som är hona. Sen när hon är gammal nog så kastrerar du henne också. Då är det nog störst chans att de går ihop, men det är ju ingen garanti!

Lycka till Glad

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Tallullah
2011-05-19 20:21
#2

#1 tack så mycket før svar:) Det blir nog till at jag provar att køpa ännu en kanin.

Fridaaaa
2011-05-22 11:15
#3

En kanin ska inte vara ensam, men många kaniner går inte ihop, då bör man ha en kastrerad hane med en hona, vissa honor går bra ihop med varandra med (det har jag t.ex). Men har 2 hanar som går själva (vill inte riskera dem genom kastrering).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
2011-05-24 00:29
#4

Jag tror nog att en tvåårig kanin har ganska svårt att tolerera en annan kanin i samma bur.
Ett alternativ vore att ha ännu en bur bredvid hans, så kan de ha kontakt med varandra utan att inkräkta på varandras revis.

Upp till toppen
Annons: