Annons:
Etikettallmänt
Läst 851 ggr
Håbe
2011-08-12 17:23

Lite nybörjarfrågor

Min 5-åriga dotter är helt galen i djur (alla djur som är lurviga och klappvänliga :-). Min man och jag har diskuterat och bestämt oss för att skaffa en kanin. Jag själv gillar kaniner, hade en Pysen som barn/tonåring så jag ser fram emot det själv. Det kommer ju att vara jag som har ansvaret för den och det känns bara roligt. Både att få en liten tuss att pyssla och gosa med för egen del och att få se dotterns lycka över att få sitt efterlängtade husdjur.

Det mesta av skötselråd finns att läsa sig på olika sidor så jag försöker lära mig så mycket som möjligt innan, det var ju några år sen sist, men några första frågor har jag ändå.

1. Jag är helt såld på lejonkaniner. Sötare finns ju inte, men är det någon skillnad i temperament mot andra kaniner? Själv hade jag en vanlig dvärgvädur och den var väldigt lugn, nyfiken och social. Som en hund ibland.

2. Hur krävande är pälsvården? Har inget emot att borsta och så men vill inte att kaninen ska riskera att bli en enda stor tova bara för att jag inte hinner med det någon dag.

3. Något särskilt att titta på när man väl hittat sin kanin man vill köpa? När det gäller kaniner i allmänhet och lejonkaniner i synnerhet. Precis som vissa hundraser har vissa svagheter, oftast pga sönderavel.

4. Jag tänker mig att vi kommer att vara ganska aktiva kaninägare. När kan man börja träna kaninen på att gå i sele och hur gör man bäst för att det ska bli bra? Hoppning (på lek-och hobbynivå) - hur introducerar man det för kaninen och hur gammal ska den vara?

5. Kan man ha en innekanin ute även på vintern? Dvs får den tillräckligt tjock päls som innekanin för att man ska kunna ta ut den att motionera i snön eller måste man välja ute eller inne punkt slut?

6. Hona eller hane? Minns att min hankanin luktade väldigt starkt innan vi kastrerade honom men är det något skillnad i övrigt? Temperament, träning, socialt….

Lär väl komma fler frågor så småning om kan jag tro. Kaninköp blir det inte förrän till vintern som vi har resonerat nu. Så vi har tid att läsa och lära oss ordentligt innan så att den nya familjemedlemmen ska bli väl omhändertagen när den kommer hit.

Annons:
[Luppa]
2011-08-12 18:10
#1

Kul att du funderar på ett Lejon! Ska försöka svara på dina frågor.

1. Mina Lejonhuvade kaniner är lugna och trevliga. Har haft ganska många, men bara en har haft aggressiva tendenser.
Jämfört med Dvärgvädur så är rasen kanske något lugnare och mer benägen att "bara vara". De Dvärgvädurar jag har haft har varit mer kontaktsökande. Lejonen sitter gärna i famnen och blir klappade en stund, men de "tjatar" inte om det. Undantag finns givetvis.

2. Som vuxen kräver en korrekt pälsad Lejonhuvad kanin knappt någon pälsvård alls.
Som ungdjur är de lite mer krävande, innan de fäller av "bebispälsen". Jag har dock bara haft ett fåtal som måste borstas dagligen, dessa har varit sk "teddy".

3. Vet inte om det finns någon speciell svaghet hos rasen faktiskt… Men bettfel finns i alla raser, så det kan man ju kolla upp.

4. Håller själv inte på med hoppning så det får någon annan svara på. Selträna kan man göra från att kaninen är ca 12 veckor.

5. Det beror väl lite på hur pass kallt det är. Är det runt noll så ser jag inga problem med att ta ut kaninen i sele 10 min eller liknande. Men så mycket längre ska man nog inte ha den ute, och inte om det är slaskigt så den blir kall och blöt på magen. Extra känsligt för ett lurvigt ungdjur så klart.

6. Skulle jag själv bara ha en kanin till kel så skulle jag välja en hane. Detta då de är jämnare i humöret, och ofta lite socialare. Honor kan bli griniga i samband med brunst och eventuell skendräktighet.
Hanar kan lukta lite mer, ja. Men det är ofta lite översexuella hanar som luktar mycket, de brukar kissmarkera när man kommer. Vissa kissar på matte också, hemska tanke. ;) Jag har dock aldrig haft en "pissnisse".

Tycker att det är kanon att du läser på och frågar runt INNAN köpet. Inte många som är så kloka.
Lycka till med en eventuell kanin, hoppas att ni hittar en som ni blir nöjda med.

Håbe
2011-08-12 22:06
#2

Ha ha, blir nog inte lätt att övertyga dottern om att vi ska köpa en kille. Hon har redan bestämt att hon ska ha en kanin som ska heta Ariel. Belle ska hon själv bli när hon blir stor nämligen. Kanske får bli en Prins Erik då istället Skrattande.

Tack för bra svar. Klart man vill läsa på innan. Det är ju en levande varelse och vi vill ju att den ska må bra och bli en trygg och frisk liten krabat. Inte läge att göra det efteråt då.

[Luppa]
2011-08-12 22:32
#3

#2 Hehe, nä har de bestämt sig så kan det ju vara svårt… Flört
Ett alternativ vore ju att köpa en hona från trevliga linjer. Jag har en del linjer där honorna kan vara lite griniga vid brunst, och en del där de alltid är så snälla så det nästan blir löjligt. Om du köper från en seriös uppfödare så har h*n förhoppningsvis lite koll på hur ungarna kan tänkas bli.

Upp till toppen
Annons: