Annons:
Etikettskötsel-och-utfodring
Läst 1775 ggr
Haley
2011-09-16 14:33

Foder och aktivering för din kanin?

Precis som rubriken lyder, vad får din(a) kanin(er) för foder och aktivering?

Vad bor de i för burar? Varför?

Varför ger du det fodret?

Skriv även vad det är för kanin, kön, ras, storlek osv.

Kan börja med mina då

Indus

Lejonhuvad hane, teddypäls. Wienertecknad.

Härstamningsbevis

född: 2009-01-05

Han får fritt på hösilage (i princip som inplastat hö så det är väldigt torrt), Grönsaker och frukter ungeför varannan dag och såklart alltid vatten. Kan ibland få några pelletsbitar som godis. Men han håller fint hull på endast silaget.

Columbus

Lejonhuvad hane, zobelblå

Stamtavla

Född: mars 2011

Han får samma sak som hanen ovan förutom att han är ute så han äter även gräs.

Haley

Lejonhuvad hona, madagaskar.

Stamtavla

Född: september 2010

Just nu digivande till ungar som föddes igår :)

Hon får ca 1 dl primo tillväxt (pellets till ungnöt), fritt med hösilage och grönsaker samt frukter ungefär varannan dag. Såklart alltid vatten.

Vizla, Quinna och Gottelina

De går tillsammans, därför jag skriver de på samma.

De är alla lejonhuvade kaniner med stamtavla.

Vizla är född: 2008-11-23

Havana, Vizla är förhoppningsvis dräktig och ska föda runt den 19 sept.

Gottelina är född: 2011-05-05

Havana manteltecknad

Quinna är född: 2011-07-06

Gul/svart japantecknad manteltecknad.

De delar på ca 1 dl primo tillväxtpellets. Har alltid hösilage och vatten. Får grönsaker ungefär varannan dag. Såklart alltid vatten.

Alla kaninerna har såklart fritt på hösilage och vatten. De får grönsaker och frukter några gånger i veckan.

Gottelina, Quinna och Vizla bor i en hästbox på 3,5*3 m. Haley och Indus bor i liten bur som är 10*50*50 (varsin bur), men de får såklart komma ut några timmar per dag och skutta runt i hästboxen (och de tre honorna får då vara i mindre burar sålänge). Columbus bor med ett marsin ute i en bur som är ca 150*50*50.

Jag tycker det är viktigt att om de "måste" sitta i liten bur så får de komma ut och skutta på större yta några timmar dag.

**Bilder är också välkomna :)
**

Annons:
Haley
2011-09-16 14:39
#1

Haha, jag glömde ju själv skriva varför de får det fodret som de får. Pelletsen får de för att jag blev rekomenderad den från där jag köper hästfoder, den pelletsen var visst populär hos de som födde upp kaniner till slakt. Och där är det ju verkligen viktigt att kaninerna får bra foder för att dels kunna ta sig lätt vid parningar och få lätta födslar.

Så jag har haft fodret knappt två veckor och är änsålänge jättenöjd! Kaninerna tycker det är gott och de tre honorna som jag köpte nyss (de som går i boxen) har redan fått finare hull, riktigt fina ryggar!

Honorna får pellets för att två av dem växer, en är digivande och en är dräktig.

Hanarna får endast hösilage för att de håller fint hull på det. Behövs det ingen pellets så behövs det ingen :)

Fridaaaa
2011-09-19 19:16
#2

**Alex
**Bor: Inomhus i en 120x50 bur.
Mat: Får 1dl pellets/dag, fri tillgång till hö & vatten. Nya grenar 3-4 dagar/vecka. Maskorsblad och gräs sommartid. Morötter eller äpple 1-2 dagar/vecka
Aktivering: Springer lös minst 5 timmar/dag i huset. Sommartid är han ute mycket i hage & sele
Varför jag ger fodret: Gillar pelletsen, alltid haft den och fungerar kanonbra.
Vem är Alex? Alex är en 2 årig lejonhuvad kanin/lejonhuvad ddv hane, född 11augusti 2009. Väger ca 1,5 kg.

**Smilla
**Bor: Ute i ena boden tillsammans med Tufsan & Flizan. "Buren" är 1.156 m².
Mat: ½dl pellets, fri tillgång till hö och vatten.Nya grenar 3-4 dagar/vecka. Maskorsblad och gräs sommartid. Morötter eller äpple 1-2 dagar/vecka
Aktivering: Hage plus sele
Varför jag ger fodret: Gillar pelletsen, alltid haft den och fungerar kanonbra.
Vem är Smilla? Smilla är 5 månader gammal lejonhuvad kanin, född 12 april 2011. Väger ca 1,4 kg :)

**Tufsan
**Bor: Ute i ena boden tillsammans med Smilla & Flizan. "Buren" är 1.156 m².
Mat: Hö & vatten. Nya grenar 3-4 dagar/vecka. Maskorsblad och gräs sommartid. Morötter eller äpple 1-2 dagar/vecka
Aktivering: Hage plus sele
Varför jag ger fodret: Gillar pelletsen, alltid haft den och fungerar kanonbra.
Vem är Tufsan? En 5 årig lejonhuvad dvärgvädurshona. Född 2006. Väger 2,5 kg (= för mycket så bantar).

**Albin
**Bor: I samma bod som flickorna fast i en egen avdelning som är 2,9 m².
Mat: 3dl pellets & vatten. Han äter knappt hö (av någon anledning).Nya grenar 3-4 dagar/vecka. Maskorsblad och gräs sommartid. Morötter eller äpple 1-2 dagar/vecka
Aktivering: Hage plus sele
Varför jag ger fodret: Gillar pelletsen, alltid haft den och fungerar kanonbra.
Vem är Albin:  3½ årig Belgisk jätte/okänd. Född i april 2008. Väger 6 kg.

Flizan
Bor: Ute i ena boden tillsammans med Tufsan & Smilla. "Buren" är 1.156 m².
Mat: ½dl pellets, fri tillgång till hö och vatten.Nya grenar 3-4 dagar/vecka. Maskorsblad och gräs sommartid. Morötter eller äpple 1-2 dagar/vecka
Aktivering: Hage plus sele
Varför jag ger fodret: Gillar pelletsen, alltid haft den och fungerar kanonbra.
Vem är Flizan: Född 2 februari 2010. Dotter till Alex. Är en lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvärgdvädur. Väger runt 2 kg.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: