Annons:
Etikettallmänt
Läst 1341 ggr
Håbe
10/4/11, 6:35 PM

lejonkaniner-temperament

Har börjat leta lite mer aktivt efter en kanin nu. Ska köpa om ungefär 8 veckor så "vår" kanin är ju född nu :-) Iaf så pratade jag lite med killen i djuraffären för att få veta vad de har för uppfödare de köper upp ifrån och vad de har för framförhållning. Vi vill ju veta att det verkligen finns någon att få tag på då. Berättade att jag var intresserad av ett lejon. Då frågar han (med tanke på att det är för min dotters skull vi köper den)  om vi är medvetna om att lejonkaninerna kan vara lite svåra i humöret. Lite lynniga. Han rekommenderade oss att köpa en dvärgvädur istället eftersom de är lugnare och inte lika sönderavlade???

Jag kan för all del tänka mig en vädur också. Det var det jag var inne på innan jag förälskade mig i lejonkaninerna. Men jag har inte läst något om det han sa. Stämmer det?

Annons:
[Luppa]
10/4/11, 10:25 PM
#1

Det där är ett ganska vanligt förekommande missförstånd…
Förstår inte vart det kommer ifrån ärligt talat.
Jag har haft ganska många Lejonhuvade kaniner, bara en har varit aggressiv. Har även haft 4 Dvärgvädurar, inte särskilt många alltså. Av dem var en ruskigt aggressiv (jag fick ha handskar för att kunna ge henne mat) och en annan var den vidrigaste pissnisse man kan tänka sig. I samma sekund som jag satte ner honom på golvet så började han både kiss- och bajsmarkera. Dessutom så var de ganska jobbiga, de sprang fram och tillbaks i buren och bet på gallret så fort de såg mig. Definitivt inte en ras för mig, hur söta de än är.

De flesta av de Lejonhuvade kaniner jag har är lugna, ganska "laidback". De varierar mellan oerhört keliga individer som gärna skulle sitta i famnen 24/7, till sådana som helst sitter i buren för sig själva.

Allt som allt en riktigt trevlig ras, som dessutom har ett fruktansvärt tilltalande yttre. <3
Pälsvården är långt ifrån så krävande som man skulle kunna tro.

Ett tips dock: Köp direkt från en uppfödare i stället för en djuraffär! Då vet du att du får ett renrasigt djur, och de flesta uppfödare avlar inte på defekter som tex bettfel, vilket grossisterna som säljer till djuraffärer tycks bry sig föga om.
Om du talar om i vilket område du bor så kan vi nog tipsa om bra uppfödare.
Att Lejonhuvade kaniner skulle vara sönderavlade, är helt taget ur luften. Skulle gärna vilja ha hit den personen så han fick träffa mina kaniner…

Titta gärna in på min hemsida: www.isvindskaniner.se

Håbe
10/5/11, 8:37 PM
#2

Tack för ett bra svar. Lutar nog åt att vi håller oss till planen på en lejonhuvad iaf då. För dotterns del spelar det nog ingen roll. Kanin som kanin skulle jag gissa. Det är jag som förälskat mig i just den rasen. Har alltid gillat långhårigt både hos katter och hundar så det var väl ganska givet att jag skulle falla för lejonkaniner när jag upptäckte att de finns :-).

Vi bor i Kungsängen utanför Stockholm och vill ha en unge som är leveransklar i början av december. Jag gillar de lite ljusare men dottern är helt inne på svart så hittar vi något som passar så får det väl bli en sån. Fast å andra sidan skulle hon nog vara lika såld om hon skulle få en helvit…

Jag känner att jag gärna köper av en privat uppfödare. Då får man bättre bakgrund på kaninen och, som du säger, är det en seriös uppfödare så kommer den inte vara intresserad av att sälja djur som har defekter.

[Luppa]
10/5/11, 9:21 PM
#3

Har PM:at dig. Glad

[sstorm]
10/8/11, 1:37 PM
#4

Tycker du fått bra råd av Luppa! :)

Håbe
10/9/11, 11:37 AM
#5

Det tycker jag också Skrattande

Upp till toppen
Annons: