Annons:
Etikettallmänt
Läst 1383 ggr
[sstorm]
2012-01-23 17:55

Varför avla på wienerteckning?

Ja lejonhuvade är nog den rasen där wienertecknade djur förekommer oftast. Därför undrar jag varför just du avlar på wienerteckning? Förstår att de är sött osv. men varför inte avla på renrasiga? Man får en bredare köpeskrets och dessutom är kaninerna minst lika söta som wienertecknade djur ;) Tycker det är synd med alla som avlar men inte avlar för att främja rasen!

Annons:
[Luppa]
2012-01-23 21:21
#1

Nu hör jag visserligen till dem som har lite wienertecknade kaniner i avel, men då används de i utställningsinriktad vit blåögd avel ;)

Men jag funderar på samma sak som Sanna… Tycker att det är jättetrist att det finns massvis med uppfödare av Löwen/Minilöwen/Teddylöwen/Dvärgteddy och gud vet vad de kallas för, men bara en handfull som satsar seriöst på utställningsdjur.

Sedan så ser jag en tendens att Lejonhuvad kanin är "ungarnas tävlingsdjur" och aveln ligger på den nivån också. Para 2 söta djur och få söta ungar, typ.
Det är få som verkligen satsar på rasen. Det GÅR att tävla med Lejonhuvad kanin också, även om det kanske kräver fler kullar och hårdare gallring för att få fram bra djur än tex med viltgrå hermelin. Men jag tror att många uppfödare skulle komma längre med sina djur, om de tog rasen mer på allvar.

[toftaholmskaniner]
2012-01-26 19:47
#2

Håller med er båda och förstår inte alls varför man avlar på oplanerad wienertecknad………. 
Oplanerad för mig är inte bara OJ de kom ungar utan att man faktiskt inte har något mål att jobba mot. Ser alltför många som föder upp Kelkaniner i "fina" färger ..

En utställningskanin är PRECIS lika kelig som en kelkanin.. *suck*

En fin färg för mig är samma godkända färg rakt igenom stammen, DET är fin färg :)

[sstorm]
2012-02-11 19:11
#3

Ingen annan som har någon åsikt?

Peak303
2012-02-12 12:21
#4

Jag som avlar för kel och hopp, då inte så duktiga hoppkaniner men man måste ju börja någon stans för att slippa avla in de stora leden så de blir en obesläktad stam.

Jag bryr mig inte så mycket om där är WT i eller inte. Dock är de otroligt fint och ger otroligt coola varianter på kaniner. 
De kaniner med WT känns lixom personliga på sätt och vis då man vet att där inte är så pass många andra kaniner med exakt samma mönster som just den kanin ex. jag äger.

Jag skulle inte säga att de är fel att avla på WT kanske om man avlar för utställning men sålänge man avlar för ett annat syfte så tycker jag inte att de stör i avlen :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[sstorm]
2012-02-12 15:23
#5

#4 Avlar du på lejon?

Peak303
2012-02-12 16:05
#6

#5; Lejonhuvad dvärgvädur, dock inte fullt renrasigt :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Ravynsfair
2012-02-15 20:24
#7

Jag har två WT lejon hemma varav den ena är uppfödd här hemma. 
Jag tittar främst på kaninens beteende och kroppsform när jag avlar.
Att det blev WT är väl just en slump då jag förälskade mig i kaninernas personligheter - inte färgen.

Avlar för hoppning med mina lejonkaniner.
Gillar inte det svenska hoppsläktet. Det är för stort och utbrett.
Svårt att undvika inavel bland "de bästa". 

Dessutom vill jag visa alla hoppmänniskor att lejonhuvade kan vara lika bra som alla andra dvärgvädur/holländer/har korsningar som finns. 

Jag älskar ju mina små korsningslejon lika mycket som min rena Viltblå BJ.  

Förstår att ni är bekymrade över att många avlar på kaniner för att de är söta. 
Jag gillar inte det heller, det spelar in mycket mer saker än att kaninen bara är "söt".

Våren 2013 ska jag börja med rena raser.
Vilken ras? Det vet jag inte riktigt.
Lutar åt lejohuvad då jag är så fäst vid rasen.  

Känner att svaret blev luddigt men jag hoppas ni förstår.
Nu ska jag kila iväg och tvätta!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[sstorm]
2012-02-18 18:02
#8

#7 Tycker inte svaret var luddigt alls! Tvärtom, de framgick klart din åsikt. Dock så avlar du ju inte rent för att de är söta utan även för hoppning med. De är dock synd att folk inte kompinerar renras och hopp i ett! Men kanske i framtiden? ;)

Ravynsfair
2012-02-18 19:41
#9

#8
Okaj, blev lite orolig där, haha!
(läste inte igenom texten)
Känns på något sätt lite "bättre" när jag har ett vettigare syfte än att de bara är söta.
Blir ju iof max en kull per år, men ändå.

Jag är jätteinne på lejon somsagt men det är ju en lite mer avancerad ras.
Samtidigt ligger BJ och Dvärgvädur mig väldigt varmt om hjärtat.
(haft en Utställnings dvärgvädur som fått ett par fina kullar efter sig)

BJ blir en kostsam historia att föda upp. De blir många och stora. 
Blir nog att införskaffa sig en BJ med stamtavla i framtiden.
(Har en hona utan papper hemma som snart är 8mån)

Dvärghare har jag hemma också, men hon är för aggressiv att avlas vidare på. 
Hon är Brun Zobel men tyvärr för mörk så utställning är inget för henne ändå, trots att hon har stamtavla.  
Hon får tävla i hoppning istället :)

Många dvärghare uppfödare kombinerar ju utställning och hoppning :)
Kanske något för dig med Sanna? ;)
(kul att du heter som jag, hihi)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[sstorm]
2012-02-18 20:12
#10

#9 Tyvärr blir de ju mkt överskott med både dvärgharar och BJ som man måste göra sig av med om man inte kan behålla allt vill säga.

Och jag skulle inte har något emot att föda upp dvärgharar, blev helt frälst i en som bodde här i 1 vecka!

garnmanisgnagare
2012-02-19 01:25
#11

En del vill avla för utställning, andra för keldjur. Förstår inte problemet? Varför får inte båda finnas? Obestämd

www.garnmanisgnagare.se - <<< Uppfödning av kaniner och marsvin. >>>

[Luppa]
2012-02-19 09:25
#12

#11 Problemet är väl att även utställningsbara Lejon är utmärkta keldjur ;) Vi skulle behöva bli fler som satsar seriöst på rasen för utställning :)

Upp till toppen
Annons: