Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1375 ggr
fejema
2/8/12, 7:47 AM

Hjälp/tips med kaninrastgård!

Har 4 sektioner med hundgårdstaket, har inte måttat men tror att de är ca 170 höga och ihopsatta ca 10-12 kvm, en sektion är med dörr.

Ska fräscha upp sektionerna med lite färg.

Hur ska jag bäst planera för minst 4-6 kaninhonor både i höjd och mark yta, det ska vara permannt boende med burar/bo till var och en.

Allt ska byggas och göras själv till våren men vet inte hur jag ska få till det både prakriskt och snyggt.

Tanken är att de ska bo där och även kunna utnyttja mark yta som rastgård

Någon som orkar spåna eller kanske tom har en liknande gård till sina kaniner och kan slänga in bild.

Projektet skall börjas i vår!

Mvh Sussi

Annons:
fejema
2/8/12, 8:06 AM
#1

funderar på om facken skall sitta utanför och öpnna upp så de är anslutna till rastgården…om ni förstår vad jag menar Flört

HusetAnubis
3/29/12, 8:11 PM
#2

Min bur har tidigare varit i direkt anslutning till rastgården så det bara har varit att öppna en lucka ut i rastgården. De går in och ut som de själva vill på dagarna men stängs in på nätterna. I nya rastgårdarna har jag för enkelhetens skull satt burarna innuti rastgården fungerar likadant. Jag har två rastgårdar på 3X3 m intill varandra. Honorna går ihop och hanen ensam.

Vill du att dina honor ska gå ihop så se till att de har varsitt bo

HusetAnubis
3/29/12, 8:24 PM
#3

Mitt råd är att gräva ner nät från början och annordna så du kan sätta nät över om det behövs för fåglar. Kolla hur solen lyser under dagen på den plats ni tänker ha buren så ni kan planera så det går att skugga lätt. Jag har min bur placerad så jag ser den lätt från huset och det har vi haft mycket glädje av.

Jag har funderat på att bygga min nästa bur upphöjd  med tre heltäckande sidor under buren så de kan använda underderdelen som vind och solskydd på dagarna och ha en ramp upp till övervåningen som ska vara själva buren där de ska ha varsin bohåla.

Bara lite tankar…

Upp till toppen
Annons: