Annons:
Etikettallmänt
Läst 1351 ggr
[Jounapä]
2012-03-30 13:38

Köpa kanin!?

Hej! Jag har funderat på att köpa kanin men kan absolut ingenting om dom så det skulle vara bra om alla kan skriva vad de kan! Oskyldig T.ex. vad dom äter, hur stor bur man ska ha, kan man ha dom fritt i lägenheten? Vad för underlag i buren, skillnad mellan hane och hona, vad kan man göra med dom, hur mycket kostar det i månaden? Skriv allt ni kan komma på! Glad

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-03-30 13:54
#1

jag har en dvärgvädur nu, och har haft två såna förut, de senaste 6 åren (nästan) har jag haft kaniner, så lite borde jag kunna.

först hade vi spån som underlag, men nu har vi en sorts bur-pellets som är mycket lättare att ha och göra med. vår bur är ca 150 cm lång, bredden vet jag inte men den är riktigt stor då jag anser att det är taskigt att ha djur i små burar.

han får vara ute i mitt rum när vi är hemma och kan se till att han inte gör något dumt.

sladdar och har vi satt i en slags list som vi har satt mot väggen, så dom kommer han inte åt. däremot gnager han på allt annat… dummer!

skillnad på hanar och honor vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, har bara haft pojkar och det har funkat så bra så! jättesnälla. se till att kastrera den bara, annars markerar han med största sannolikhet. det är kanske inte lika viktigt att kastrera en hona(?), om du inte skaffar en hane också vill säga.

våra kaniner har fått äta pellets, olika sorter. absolut inte nå smådjurslyx eller liknande.

en kanin kan bli ett väldigt trevligt sällskap om man har tiden som krävs för att få den tam, vilket enligt mej är svårt. ska ni koppelvänja den bör ni börja TIDIGT. inte när den är flera månader gammal som vi gjorde.

Jag rekomenderar att ha en liten sitthylla i buren som kaninen kan sitta på och kika ut över hela rummet.

[MiniPim]
2012-04-12 10:45
#2

Vad skoj! Jag har själv 5 kaniner så jag kan väll lära ut lite!

Jag rekommenderar för det första att du köper från en uppfödare. Alltså ingen djuraffär.

Du måste ha en bur som har MINST dem här måtten:

Höjd: 50cm

Bredd: 50cm

Längd: 100

Om det är en innebur så skulle det vara bra med en sitthylla. Skillnad på hande och hona är ju att det är olika kön. Oftast brukar det vara så att hanor brukar bli parningssugna och ''jucka'' liite och om du vill skippa det kanske det är bättre med hona? Annars kan man ta kastrerad hane.

Kaniner äter pellets, ge dem inte gnagarblandning. Det finns massa onödig fett i.

Underlag, hmm. Jag rekommenderar spån och halm. Jag har halm för det mesta och det är lättare att städa tycker jag!

Kanin i månaden, finns inget sånt men du kan ju hyra kanin över sommaren av någon uppfödare och det kanske kostar 100-1000 , ha ringen aning det beror ju på rasen och kaninen.

Med en kanin kan man göra massa saker, t.ex klickerträning (vilket jag måste läsa på mer om) och hoppning. En kanin är super som sällskap!

Jag brukar ge mina kaniner sällskapsbollar eftersom mina kaniner bor ensamma.

Lycka till med allt, om du undrar mer så kan du skicka ett PM eller skriva mer i tråden.

Cecilialouise
2012-04-12 13:27
#3

#2 Det är lag på att kaniner ska ha sitthylla så det är ett måste!

#1 Vill du veta mer  om vad lagen kräver gå in på jordbruksverkets hemsida, eller gå in på min hemsida http://tinylions.weebly.com/lagar-och-foumlreskrifter.html.

Inte så kul om det kommer en djurskyddskontrollant och man får en brist, läs på noga innan både vad lagen säger och fakta om kaninens beteende osv.

:)

Med vänliga hälsningar

Cecilia

www.tinylions.weebly.com

Jessicahagstrom94
2012-04-13 17:47
#4

vadå lät de som att jag behövde läsa igenom det? :) jag följer alla regler och min kanin har det alldeles utmärkt bra :)

Cecilialouise
2012-04-13 18:49
#5

oj skrev till fel, lag om hyllan skulle givetvis vara till #2 och resten till det första inlägget :)

Med vänliga hälsningar

Cecilia

www.tinylions.weebly.com

Jessicahagstrom94
2012-04-13 19:06
#6

haha jaha! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: