Annons:
Etikettallmänt
Läst 1016 ggr
Håbe
2012-06-03 16:24

Sprattlar- vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Prova att skriva samma inlägg här eftersom ingen verkar vilja svara på min fråga på dvärgkaniner. Mysan är ju 50% lejon så vi hör nästan hit :-)

I vilket fall som helst så brukar ni vara kloka och kunniga och ge bra svar på frågor när jag skrivit förut.

"Nu har vår lilla skrutta blivit 10 veckor. Jag är verkligen positivt överraskad av hur himla charmig, personlig och trevlig hon är. Trodde inte riktigt det om kaniner. Hon är som en liten hund som hänger en i hälarna hela tiden. Hon kommer gärna fram och hälsar och blir gärna klappad.

Vi har en stor inhägnad altan där hon får komma ut varje dag. Oftast en stund på morgonen då hon verkar vara mest aktiv och sen på eftermiddagen när vi kommer hem. Buren står oftast öppen och hon kan gå in och ut som hon vill. Oftast håller hon sig inne tills det blir lite mer kväll.

Just nu har hon dock utegångsförbud :-) Hade ställt en stor (hög) kruka med pelargoner på altanen och de var tydligen rysligt goda. Upptäckte att kaniner verkligen kan bli otroligt lååååånga när de vill ha tag på något. Ställde för något så hon inte skulle nå men då hoppade hon helt sonika upp i krukan. Ganska hög som sagt Cool. Dels är jag rädd om blommorna men mest är jag rädd om hennes stackars mage så hon har utegångsförbud tills maken kommer hem så jag får hjälp att lyfta undan krukan som är rejält tung.

Så till min fråga- Hon är som sagt social och trevlig. Nyfiken och ska vara med och "hjälpa till" när man fixar i buren, men hon verkar inte gilla att bli buren eller att vara i famnen. Hon försöker sprattla sig loss men kan också sitta helt lugnt och njuta av att bli kliad bak i nacken. Jag försöker sitta med henne på golvet så att hon kan gå ner om hon vill. Det som känns jobbigt är när man håller henne och ska släppa ner henne- i buren eller på golvet- så sprattlar hon och jag är rädd för att tappa henne eller att bli riven. Och dessutom vill jag ju inte att hon ska förknippa det med obehag att vara i famnen men det blir ju liksom alltid ett obehagligt avslut och det känns som att hon mindre och mindre kan koppla av och mysa i famnen fast hon egentligen gillar det.  Jag vet inte om jag gjort fel nu, men när hon börjar sprattla så håller jag i henne, mjukt men bestämt, tills hon lugnat ner sig och då släpper jag henne innan hon börjat sprattla igen. Men det verkar ju inte bli någon förbättring av det. Några förslag?"

Annons:
Ulltofs
2012-06-03 18:12
#1

Jag kan tänka mig att hon sprattlar för att hon vill ner. Mina kaniner börjar ibland sprattla när vi närmar oss burarna och dom vet att mat väntar. Vad du ska göra åt det vet jag inte  direkt. jag brukar som du bara ha ett mjukt men stadigt grepp om dom och stå stilla tills dom lugnar sig.

Mhv. Johanna & djuren

Upp till toppen
Annons: