Annons:
Etikettallmänt
Läst 1319 ggr
HusetAnubis
7/29/12, 10:39 PM

Säljarångerst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då har de flesta kaninbebisar i min kull blivit tingade. Nu sitter jag i ett dilemma.

  • Antingen skaffar jag en renrasig hona och styr om mot renrasig avel vilket länge varit min tanke. Min hona har givit fina små ungar men jag vill kunna ställa ut och utveckla aveln.
  • Både jag och min dotter har fäst oss mycket vid kullens sista honor, framför allt den ena som är sin mor upp i dagen, henne hade jag mer än gärna behållt. Den andra har en strak karaktär och jag fundrar på om hon verkligen kommer att trivas i en barnfamilj.
  • Eller så tar jag en ny kull nästa vår som var planerat, har redan fått förfrågningar om jag kommer ta fler kullar och ungarna har varit relativt lättsålda.
  • Eller så behåller jag dessa två honor och låter dem gå i kolloni, avvaktar några år och sätter mig in mer i renrasig avel och skaffar ett renrasigt avelspar längre fram.

De andra ungarna har inte varit så svåra att släppa och jag känner att jag verkligen hittat rätt köpare till dem. Jag har plats och utrymme för fler just ifall jag inte skulle bli av med alla ungarna. De två honorna som är kvar är inte de finaste men de har mycket karaktär. Planen var från början att blev hela kullen såld skulle jag ta en ny nästa vår. Men jag är kanske för blödig för att hålla på med avel.

Annons:
[Luppa]
7/30/12, 1:11 AM
#1

I mina ögon är det tämligen enkelt, klart att du ska börja med utställningsavel Cool
Utställningar är jättekul!

[sstorm]
7/30/12, 1:33 PM
#2

Jag kan bara hålla med Petra. När man har utställnings djur får man både gosa med små söta kaninungar, följa deras uppväxt och sedan ställa ut dem. Man får utställningen på köpet mot om man har djur utan stamtavla kan man säga Glad

HusetAnubis
7/30/12, 6:58 PM
#3

Ja och så får man någon som faktiskt bedömmer ens avel, kontakt med andra uppfödare och sådant. Jag beslutade att sälja de sista två honorna idag och det känns faktiskt bra, de får ett bra hem. De färger jag haft efterfrågan på kan jag frå fram med renrasig avel också.

Något som också göra att jag tvekar är att min hona inte verkar så glad i ungarna, det är alltid den andra honan som putsar. visst kaniner är inte så sociala med sina ungar men hon verkar inte efterfråga fler. Funderar på om jag inte ska låta mina två honor vara kelkaniner och fortsätta gå tillsammans och mysa och skaffa en avelshona just för avel.

[Luppa]
7/30/12, 8:20 PM
#4

#3 Ja det är ju det som är roligt. Jag skulle personligen inte tycka att det var lika roligt att föda upp utan att ställa ut. Jag har ett solklart mål att rätta mig efter, jag har små delmål och saker som ska förbättras i aveln hela tiden.
Plus om sagt alla goa människor man lär känna.

Låter som en bra idé att dina honor får vara kelisar och att du köper in en ytterligare hona för utställningsavel.
Läs gärna min artikel här på lejonkaniner, där får du lite tips på vad du bör tänka på innan du börjar köpa in avelsdjur. http://lejonkaniner.ifokus.se/articles/4fa3f0c288f47222ef000664-att-borja-med-lejonhuvad-kanin?articles-1

Om du bestämmer dig för utställningsavel så vill jag önska dig lycka till, hoppas att vi ses på utställningar framöver. Det behövs fler utställningsintresserade som värnar om denna fantastiska ras!

Upp till toppen
Annons: