Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 689 ggr
WilmaE
9/3/12, 2:22 PM

Brun Zobel

Hej!

Vi har en brun Zobel hona här hemma och skulle gärna vilja ha kanske en kull så vi läser på om allt och har kollat om det finns några intresserade och det finns det. Men vi vill gärna ha ungar i färgen Brun zobel men vad ska hanen då va för färg! Jag tycker det verkar väldigt spännade det här med färg koderna och de så hr ni något tips på de eller om ungar, födsel och ja allt som hör till ämnet så tar jag till mig allt! :D / Wilma

Annons:
[Luppa]
9/3/12, 6:13 PM
#1

Pappan måste ha anlag för antingen zobel, ryssteckning eller vit rödögd för att det ska bli zobel brun. Det bästa är om hon paras med en hane som är någon av de färgerna, då blir det störst andel zobel.

Det viktigaste:

*Para inte en hona som är över 12-14 mån första gången, hon kan ha svårt att föda fram ungarna.
*Sätt in bolåda och halm ca 1 v innan ungarna föds.
*Låt honan ha lugn och ro dagarna innan och under födseln.
*Kolla ungarna 1 gång per dag så de lever och växer bra. Ta gärna ut honan ur buren först.

WilmaE
9/3/12, 9:33 PM
#2

Okej tack så jätte mycket! Ja just nu är hon 3 månader så det är inte dags än:D

[Tilde]
9/16/12, 5:39 PM
#3

Jag har 8 ungar som idag är 9 dagar gamla (den första har öppnat ögonen - yay! Skrattande). Jag tar ut dem varje dag för att väga dem så jag vet att de växer som de ska. Mamman är kvar i den stora buren/hagen och bryr sig inte alls om att jag hanterar ungarna. Hon t.om. pussar dem när de ligger i min hand. I vissa fall kanske det är bäst att gnugga händerna i mammans päls dock.

Mamman har fri tillgång till pellets nu när hon diar, då själva diander tär mer på mamman än födseln av ungarna. Hon får även rucolablad vilket ska vara nyttigt och rikt på kalcium (men utan risker, vilket kan komma med saltsten).

Jag har fått veta att två av ungarna är brun zobel, vilket var ganska oväntat då jag inte trodde att någon av föräldrarna bar på den färgen. Flört

Anyways… lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: