Annons:
Etikettallmänt
Läst 3068 ggr
[lucke]
4/24/13, 6:45 PM

Enkel resp dubbelman?

Jag har tittat på lejonhuvade dvärgvädurar idag och konstaterat att de är hur söta som helst😍. Tänkte på detta med enkel resp dubbelman- är det när det är lite mer stripigt och tunt "fluff" som det är enkelman och mkt "fluff" runt hela huvudet som det är dubbelman?🤦‍♂️Bägge varianterna är hur som helst väldigt söta! Vore kul om ni la in foton på lejonhuvade dvärgvädurar, gärna med bägge varianter så jag får lite mer klarhet🙂.

Är pälsen lätt att sköta, är det karda/borsta som gäller? Är temperamentet ungefär som en "vanlig" dvärgvädur eller finns det några skillnader där?

Tacksam för svar🌺

Annons:
[lucke]
4/24/13, 6:55 PM
#1

En sak till: Det finns ju lejon med uppåtöron, är det en ras eller en blandras? Hur är dem i temperamentet jämfört med tex Dvv (som är det enda jag har erfarenhet av)?🤓Även foton på dessa (med enkel resp dubbelman) är av intresse🙂

[YukiOni]
4/25/13, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lejon men "uppåtöron" är en föregångare till lejonhuvad dvv😉
Den rasen har funnits längre & var en godkänd ras före lejonhuvad dvv.
Lejonkanin(100%) med dubbelmanad: Se bilden
Lejonkanin(50%) med enkelman: BILD

Dubbelman: Lejonman + "kjol"
Enkelmanad: "Lejonman"(Kan fällas, som på bilden, så endast lite fluff blir kvar, lejonkorsningen på bilden fällde sin & har endast lite kvar vid öronen)

[sstorm]
4/25/13, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Man kan bara se när kanien är liten om den är dubbelmanad eller ej, de ska ha ett V på kroppen

[lucke]
4/25/13, 9:35 PM
#4

#2 Tack för svar! Så oerhört söta😍! Hur är temeperament och så på Lejonkaniner? Lejonhuvad Dvv?

#3 Intressant, tack för info🙂!

[YukiOni]
4/25/13, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Har ingen erfarenhet av lejonhuvad dvv🤐Inte "min ras".
Men de lejon vi har här hemma(även korsningarna) har underbara temprament och välldigt lätthanterliga. Lugna & trevliga att ha o göra med allmänt, men även duktiga hoppare😃
Har aldrig hört talas om ett agressivt/elakt lejon😊Vår äldsta hane(på bilden) är som en trasdocka XD Vem som helst kan bära, klänga, borsta, plocka upp, kolla tänder, m.m. han är FÖR snäll🙂

Inte så mkt pälsvård egentligen. Plockar mest bort spån/hö/halm som fastnar i manen och "plockar" kjolen(då den ej e tillåten på utställning i klass A) annars borstas manen någon gång i månaden, men älskar att sitta & pilla med all päls😛

[lucke]
4/25/13, 10:42 PM
#6

#5 Låter bra med temperamentet👍Kläcka?😃 Jag gillar också att pyssla och fixa med klor & päls, så det skulle passa mig🙂.

Annons:
[YukiOni]
4/25/13, 10:47 PM
#7

#6 Ändrade det, skulle stå 'klänga' men har sovit lite för lite på sista tiden så e lite trött… 😴
Det du kan göra är att åka på utställning & prata med utställarna och be att få hålla/se på deras djur. De flesta har inget emot det🙂
Då ser du på ett ungefär vad du är sugen på😃
Köp från uppfödare som märker, jag gör alltid det då det känns mer seriöst + att om kaninen kommer bort är det lätt att koppla den till dig😛
Sen e så gott som alla "utställningsdjur" lugna o trevliga individer, och med rätt uppväxt blir avkomman likadan.

[lucke]
4/25/13, 10:52 PM
#8

#7 Förstår🙂

Jag har ju redan en kanin (kastrat) men tänker att om han nån gång får en sambo- eller nästa kanin efter honom- så blir det nog ett litet lejon. Vissa ser precis ut som troll, så gulligt😃

[YukiOni]
4/25/13, 10:53 PM
#9

#8 Vår gammelgubbe e ett litet troll, helt underbart utseende XD

[lucke]
4/25/13, 10:55 PM
#10

#9😃Har du bild på trollet?

[YukiOni]
4/25/13, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Det e han på bilden i #5 
(Slänger upp en till bild😛)
Japantecknad Sv/Gul, dock e han 6 år nu så han har hunnit bli lite blekare😂

[lucke]
4/25/13, 11:03 PM
#12

#11 Ah! Ja, där var han mer lik ett troll än ett lejon😃Mkt söt❤️

[YukiOni]
4/25/13, 11:04 PM
#13

#12 Får hoppas att ngn med lejonhuvad dvv svarar här med så du får en inblick i den rasen med🙂

Annons:
[lucke]
4/25/13, 11:06 PM
#14

#13 Ja, det hoppas jag med🙂

[lucke]
4/27/13, 9:02 PM
#15

*putt*🙂

[Jhillhzan]
4/29/13, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dubbelmanad :)

[lucke]
4/29/13, 7:51 PM
#17

#16 Så söt😍Visa gärna fler foton om du har👋

[Jhillhzan]
5/3/13, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har hittat ett par bilder till ;)

[Jhillhzan]
5/3/13, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Lurvig pälsboll ;P

[Jhillhzan]
5/3/13, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Systrarna Bus. Dubbelmanade, men blev enkelmanade när dem växt klart.

Annons:
[Jhillhzan]
5/3/13, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Enkelmanad…Dock växer kjolen ut, men inte fullt så mycket som när dem var små :P

[Jhillhzan]
5/3/13, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Väldigt tunna manar.. Men dem här två sista är lejon, men inte "renrasiga" då det inte är stamtavla.

[Jhillhzan]
5/3/13, 3:58 PM
#23

Min erfarenhet utav lejon, och då jämför jag mina donnor med gubben här hemma. Gubben är den enda renrasiga, och det är en enorm skillnad! Sen vet jag inte om det beror på kön eller gener, det låter jag proffsen svara på ;)

Gubben är lätt hanterlig, går med på allt med små små protester, lite skygg och försiktig i början, men det släppte. Dock sitter försiktigheten i lite, men nyfikenheten är störst.

Donnorna, ja är det något dem inte vill så säger dem ifrån - inte lika lätt hanterliga, men är man envis så följer dem med på det också..
Honorna är också dem enda som jag har lyckats tagit med ut på promenad, i famnen. En utav dem (näst sista bilden) ligger gärna på bröstkorgen under jackan på promenader ;)

[lucke]
5/3/13, 5:48 PM
#24

#23 Underbart söta kaniner, tack för att du delar med dig🌺

Ang kön: Jag har ju en hane (min första kanin, så har ingen erfarenhet av honor) och det tycks som de flesta anser att honor är mer tjuriga och "egna" än hanar🤔. Blir det en till kanin så blir det en hona (förmodligen ett litet lejon) som får bli sambo med min kastrat. Tanken är väl isf att kastrera honan framöver för att förhindra tumörer men förhoppningen är också att få ett jämnare humör på henne. Min hane är rätt "lätthanterlig" och tålmodig- iaf med mig- så han skulle nog tycka en bitchig hona var lite läskig…😛

[Tilde]
5/5/13, 2:36 PM
#25

#24 Tycker inte alls att honor är tjurigare än hanar, det r i alla fall inte mina! :) Min Charlie är jättesnäll och go, lite mer privat (gillar inte när man lyfter henne), men annars lite gosig som min hane Willow. Mina nya hona Bailey är riktigt social och mysig! Älskar att bli klappad 👍 Hoppas det inte ändras när hon blir könsmogen bara xD

[lucke]
5/5/13, 8:47 PM
#26

#25 Jag kan tänka mig att honor är lika mysiga som hanar- tills de blir könsmogna/om de är kastrerade. Min kompis som har en hankastrat med en hona beskriver också honan som mer slarvig med toavanorna😛Nyss läste jag också i en av mina kaninböcker att två kaniner som bor ihop (tex hankastrat med hona) tyr sig mer till varandra och inte så mkt till sin människa- säkert trevligt för dem men inte så kul för mig😕. Sen vet man ju aldrig om ens kanin skulle uppskatta sällskap- det är det som är så knepigt med kaniner🤔Mkt enklare med råttor som blir bundisar i 9 fall av 10🙂

[Tilde]
5/5/13, 8:52 PM
#27

#26 Va, mina honor är de enda som använder toalett! 😂 Hanarna har inte riktigt fattat det där… men de sprayar i alla fall inte urin vilket många okastrerade hanar gör. Charlie är ju inte kastrerad och hon är supermysig ändå. Mjo jag tror också att två kaniner som bor ihop inte har lika stor glädje av människan eftersom de har sällskap av varandra. :)

Annons:
[lucke]
5/5/13, 10:38 PM
#28

#27 Kan det vara så att de lär sig av sin mamma när de är små? Min kanin är uppvuxen med toa/mamma som gick på toa, kanske är det lättare då att fortsätta vara duktig på toan🤔Finns väl även de som inte har toa till sin/a kanin/er- det kanske funkar om man har utekaniner, men har man innekanin som även går fritt mkt så skulle det vara en mardröm att ha en icke rumsren🥵… Blir nog inget damsällskap åt min gosse- iaf inte så länge han tycks vara tillfreds med livet som ensamkanin🤗

[Tilde]
5/5/13, 11:00 PM
#29

#28 Vissa lär sig ju av sin mamma :) Min hane Pepper är dock inte toatränad trots att han bodde ihop med renliga Charlie i nästan 9 veckor. 🤔 Hoppas det kommer med åldern!

Nej det är nog också bäst om man vill ha en bästa vän i sin kanin :)

[lucke]
5/5/13, 11:20 PM
#30

#29 Ja, hoppas han blir duktig på toan🙂Jag är lite imponerad över hur kaniner "håller sig" och låter bli att kissa när man har dem uppe/i famnen/i trp.bur- men så fort man släpper ner dem i toan så kissar de där🏆

Ja, man får en speciellt relation när man är kaninens enda "sambo", jag skulle verkligen sakna den🤗

Upp till toppen
Annons: