Annons:
Etikettallmänt
Läst 969 ggr
[Ajaxon]
2013-04-29 14:08

Frågor om lejonhuvad kanin

Hej jag har några frågor :)

Jag har tidigare haft en kanin i 10 år men är nu sugen på att skaffa en liten kanin igen. Jag bor i en trea med min pojkvän och funderar på att skaffa en inomhuskanin,

Tror ni att kaninen skulle trivas om han får hoppa fritt inomhus i några utav rummen?

Luktar det mycket att ha en kanin inne?

är det lätt att få kaninen rumsren?

Har några i släkten som är allergiska mot katt men betyder det att de också är allergiska mot kanin?

//Hanna

Annons:
Emmetem
2013-04-29 16:16
#1

Tror ni att kaninen skulle trivas om han får hoppa fritt inomhus i några utav rummen?

Ja, det tror jag verkligen. Bara kaninen har tillgång till toalett, bur, grävlåda och något att gnaga på.

_Luktar det mycket att ha en kanin inne?
_

Om man håller det rent så luktar det inte så mycket, nej. Varierar också mellan honor och hanar. Hanar luktar generellt lite mer :)

Är det lätt att få kaninen rumsren?
Med träning går allt! :) Enligt mig är det inte det svåraste. Bara att plocka bort pluttarna och lägga i kaninens toalett/bur och se till så att det bara är bajs där och ingen annan stans. Då märker kaninen tillslut att det är där den ska göra sina behov.

Det är de frågor jag kan svara på :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[lucke]
2013-04-29 19:54
#2

Ang allergifrågan- Jag är superallergisk mot bla katter, men tål min kanin hur bra som helst (Dvv). Har även träffat andra kaninraser som jag inte känt av, så kattallergin har iaf för min del inget samband med kanin🙂.
Kom på att jag kan besvara övriga frågor med, eftersom jag har en innekanin som får hoppa fritt i ett av rummen dagligen: Precis som Emmetem säger så trivs iaf min gubbe mkt bra med att hoppa fritt i ett rum. Där finns: mattor på golvet så att han inte halkar, mat och vattenskål, toalettlåda, gren att gnaga på, kartongtunnel med papprör och tidningar som han gräver och gnager i, "halmboll" och lite andra leksaker samt en kattransport som han dels sitter på, dels ligger i, dels gräver i.

Det luktar knappt något alls om man håller rent/rensar i toan regelbundet. Han är nyligen kastrerad och luktar nu minimalt, innan kastreringen luktade det mer om hans kiss, bajs och "mellan benen"😛

Min kanin gick på toalåda från första dagen han flyttade hem till mig. Alla fattar nog inte vinken så snabbt, men det är guld värt att ha en rumsren kanin👍

[Ajaxon]
2013-04-29 20:34
#3

Tack så jätte mycket för de bra svaren 🙂 Jag känner nog att det lutar åt att ha en liten mysig inomhus kanin :)

[lucke]
2013-04-29 20:38
#4

#3 Vad roligt, det blir nog toppen🙂

Upp till toppen
Annons: