Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 951 ggr
Narwaniaskaniner
7/3/13, 2:10 AM

Vilka färger ska paras och INTE paras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och pluggar färgkoder och genetik som en tok nu. Till våren är det dags för min första kull, honan är idag 12 veckor och Zobelsiames Brun [Lejonhuvad dvärgvädur] då honan har stamtavla och ska ställas vill jag gärna kunna ge ungarna stamtavla också. MEN det jag funderar över är vilka färger kan jag para med och vilka färger ska jag INTE para med? Jag vill helst ha fram olika färger och gärna "Sällsynta" färgerna. Aveln är mest för kel och gos kaniner men även hoppning och kanske utställning. 

Jag vill också gärna få fram "nya" färger och då är jag väl medveten om att dessa inte blir godkända för utställning - men om jag avlar fram "icke" godkända kaniner i en kull, är det fortfarande okej att få fram godkända i nästa kull? 

Ös gärna på med tips och saker jag måste tänka på, honan härstammar från zobelsiames rakt igenom med undantag från pappa och farfar vit rödögd - hennes ena bror blev även vit rödögd och resten zobelsiames brun som hon själv. 
Hur gör jag för att minska anlagen av albino? Vill helst inte ha fram albino kaniner då jag har en hemma (och haft tidigare) och vet hur stor risken är att dem blir blinda eller döva. Alla mina albinos (4 st under mina kaninägare år) har varit blinda. 

Skickar med bild på min hona!
//nybliven uppfödare som råpluggar inför första kullen!

~ Lejonhuvade dvärgvädurar med omtanke & kärlek ~ 

Annons:
[Luppa]
7/3/13, 2:25 PM
#1

Om du ska avla för utställning så ska du undvika viltfärger (risk för viltzoblar), ryssteckning (risk för gula ryssar) och vit blåögd (ungarna blir wienertecknade).
Zobel- och siameser funkar bra, eller en vit rödögd som efter enfärgade föräldrar.

Narwaniaskaniner
7/4/13, 12:39 AM
#2

#1 så om jag vill avla för utställning är det zobelfärger och siamaser som funkar? :) Hur är det med enfärgade som svart, brun osv? inget att rekmendera? Antar inte japantecknade heller är populärt? :) 

Men hur är det med den biten om jag avlar med en hanne som ger icke godkända färger - vilket ger kaninungarna härstamningsbevis (eller är stamtavla godkänt på t.ex wienerteckande?) en kull och nästa kull för utställning - finns ingen regel om det va? :)

~ Lejonhuvade dvärgvädurar med omtanke & kärlek ~ 

[Luppa]
7/4/13, 10:32 AM
#3

#2 Brunt (havana) ska undvikas eftersom zobel havana inte är godkänt. Svart kan funka, men det beror ju lite på vad den bär.

Vit blåögd ska aldrig blandas in i andra färger, det kan hänga kvar hur länge som helst.

Narwaniaskaniner
7/10/13, 10:45 PM
#4

#3 åh okej! :) som det ser ut kommer denna tjej paras i mars med en gul/svart japan  - till hösten med en blå hanne (beroende på hur hon mår, klara första kullen etc etc) sen får vi se! :) Vårat mål är att få fram mantlade japaner så vi kämpar på! :D Har ett litet upplägg jag hoppas håller i praktiken med! ;D

~ Lejonhuvade dvärgvädurar med omtanke & kärlek ~ 

Upp till toppen
Annons: