Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1258 ggr
sotlynx
7/22/13, 11:40 PM

Varning MYXO

Fågelkliniken varnar för kaninpest i Skåne! Första fallen för året har kommit in! Dags att vaccinera!!!!!

Annons:
[00emi07]
8/3/13, 11:22 PM
#1

Ånej! Vet du i vilken del av Skåne?

RebeccaG
8/4/13, 11:27 AM
#2

#1 spear nog minder roll, skulle vaccinerat ändå.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

sotlynx
8/4/13, 2:45 PM
#3

Veterinären ville bara säga västra Skåne, men det sprider ju sig snabbt tyvärr!!

[sstorm]
8/6/13, 12:42 PM
#4

Det finns inga inrapporterade fall om myxomatos och veterinärer är skyldiga att anmäla det. Så förmodligen bara ett rykte.

sotlynx
8/7/13, 9:49 AM
#5

Sstorm: Eh, nä. Fågelkliniken har själva gått ut med varningen via sin facebooksida och några av oss i styrelsen från Skånes kaninhoppare har även ringt och pratat med dem. 

https://www.facebook.com/pages/F%C3%A5gelkliniken/146471022097652?fref=ts

[sstorm]
8/7/13, 11:48 AM
#6

#5 Dom har inte rapporterat in till smittskyddet vilket man är skyldig att göra. När en uppfödare kontaktade fågelkliniken sa de att de inte obducerat och kunde på så vis inte garantera att det var myxomatos och har därför inte rapporterat in det. Inga övriga fall i hela Sverige var heller inrapporterade i år.

Annons:
sotlynx
8/9/13, 12:11 PM
#7

Är du saker på att du inte blandar ihop det med rvhd?? Där krävsnämligen obduktion, men det gör det inte på myx!!! Väldigt tydliga symptom! Sedan undrar jag vad du retar upp dig på angående varningen. Det finns myx i Skåne varje år! Det är bara spridningen som skiljer i tid och område! Ring du och prata med Cecilia trädgårdh på Fågelkliniken själv om du är osäker!

[sstorm]
8/9/13, 9:02 PM
#8

#7 Helt säker, du kan ju själv kontakta smittskyddet så får du se att det inte finns någon anmälan i hela landet :)

sotlynx
8/10/13, 12:14 AM
#9

Det var inte ifall det var någon anmälan gjord jag syftade på….

[sstorm]
8/10/13, 10:29 AM
#10

#9 fast det är anmälningspliktigt och i så fall har fågelkliniken gjort ett stort misstag om de nu är så säkra på att de är myxo.

tilde&twix
8/15/13, 11:01 AM
#11

Håller med sstorm inte en endaste anmälan. Isåfall gör Fågelkliniken otroligt fel då man måste rappa det.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

 


 


sotlynx
8/16/13, 12:41 AM
#12

Det är möjligt att dom gör fel, men det är ändå ingen ursäkt för att strunta i varningen och att låta bli att vaccinera sina kaniner… Det var väl det som var poängen med tråden.. Nu har tom jag sett kaniner med myxo utomhus. Arbetar några km utanför Kävlinge och där är det i full gång. Så himla sorgligt att se. :´C

[sstorm]
8/16/13, 8:09 AM
#13

#12 Har varit i Malmö mååånga gånger i sommar och sett massor av friska fina vildkaniner. Så att de är ett större utbrott än vanligt tror jag inte på.

Annons:
sotlynx
8/16/13, 6:15 PM
#14

Du gör givetvis som du vill, men glöm inte att många läsare här inne litar på vad dom läser, och kanske dig och dina åsikter. Står du till svars när dom plötsligt står där med döende kaniner? Och allvarligt… "har varit i Malmö måånga" OSV. Skärpning. Tror du att du ser massa sjuka kaniner i Malmö, ( var som helst tydligen?? ) på sommaren?? Är du ute vid Bulltofta i gryningen och letar i buskarna? Eller på dom andra platserna där kaninerna är som flest? Åk dit och håll koll några veckor under aug/ sept, när spridningen dragit igång på riktigt och det är för sent att vaccinera, kolla väggrenar och cykelbanor i utkanterna av stan, så får vi se vad du säger sen. Bott i Malmö mååånga år, och det är inte roligt att se vad som händer. Sluta skita ner min varning med dina personliga och ganska ovidkommande åsikter om du bara har egna erfarenheter att komma dragandes med. Alla som är intresserade av fakta om myxo eller hur det sprider sig just nu, ring Richardo F på SVA, Cecilia Trädgårdh på Fågelkliniken, eller någon på djursjukhuset i Malmö!!!  

[sstorm]
8/16/13, 10:26 PM
#15

#14 Ursäkta men här på sajten håller vi en trevlig ton.

Jag har inte skitat ned din varning utan kommit med konkret fakta eftersom fågelkliniken inte rapporterat in något till smittskyddet och ingen annan heller i hela Sverige. Ska man varna folk ska man också ha riktig fakta och inte en FB status som belägg.

sotlynx
8/17/13, 11:53 AM
#16

Och du anser alltså att du har konkret fakta? Du har varken erfarenheter eller fakta vad gäller myxo. Folk som föder upp kaniner i Malmöregionen och Skåne har sedan tidigt 60-tal brottats med myxon, så det kanske vore en god idé att ta till sig vad de säger, att ta deras varningar på allvar. Det är välvilja från deras sida, oro för andra djurägare och deras djur. Misstänker tyvärr att det där med rapportering av myxo sköts ganska dåligt i Skåne, eftersom det är ett ständigt återkommande problem som folk här nere faktiskt vant sig vid.  Att en rapport uteblivit betyder inte att myxon inte finns, något som du verkar tro. Det är svårt att hela tiden hålla god ton när folk som du ska stånga sig blodiga för att föra fram åsikter i en fråga där man kanske inte alltid vet bäst… Som jag skrev tidigare, tänk på ännu mer oerfarna och kanske nyblivna kaninägare i Skåne som kanske riskerar att få smitta för att dom tolkar/ läser in för mycket i det du skriver…

[sstorm]
8/17/13, 3:37 PM
#17

#16 De som varnar är inte de som fött upp kaniner i 60 år i Skåne utan de är de som har två-tre kelkaniner och har haft i ca 2 år. De som är erfarna tycker det är överdrivet och löjligt med att man går ut med att de är större utbrott än vanligt. Det är intressant att du vet att jag varken har erfarenhet eller fakta ang myxomatos. Känner du mig? 

Jag har aldrig sagt att myxomatos inte finns, men att det är värre i år än andra år verkar de uppenbarligen inte vara. Tanken har aldrig slagit dig att fågelkliniken vill tjäna pengar på vaccinationer? Dom vågar ju inte besvara Elins fråga på sin FB sida i varje fall.

Och med det sagt tackar jag för mig i denna diskussion.

Upp till toppen
Annons: