Annons:
Etikettfärger-teckningar-raser-och-pälskvalite
Läst 687 ggr
pillazz
2014-06-22 22:57

Vad ska jag tänka på??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om 3 veckor flyttar dom här sötisarna hem till oss😍 Första gången jag har kaniner, vad ska jag tänka på? Vad behöver jag ha förutom bur och mat? Hur vänjer jag dom vid kloklippning? Tusen frågor och jag tar tacksamt emot tips😍😍

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
2014-06-23 12:47
#1

Som med alla djur ska man tänka på att vara lugn och trygg. Djuret ska känna att du är tryggheten. Nu i början när du lär känna kaninerna, ska du tänka på att hantera dem dagligen. Öva på att lyfta, bära, sitta i knät, borsta osv. De ska ju bli vana vid er och att bli hanterade. :) Jag brukar lägga kaninen med ryggen mot min mage när jag klipper deras klor. De brukar vara lättast att komma åt då. Glöm inte att klippa sporren som sitter där vår tumme sitter och var försiktig så du inte klipper i pulpan. :) Kaninerna ska ha stor plats att röra sig på och kunna uträtta sina naturliga behov. De ska ha en utehage som de kan beta gräs och springa av sig i. Ni kan lägga in tunnlar/rör, stockar/stenar och hus/gömställen i hagen. Då får de aktivering och har något att sysselsätta sig med. Om kaninerna ska bo inomhus, ska ni INTE släppa ut dem i hagen på vintern. Då kan de bli väldigt sjuka och i värsta fall dö av temperaturskillnaden. Under vintern får de skutta runt inomhus istället. :) Men om de är utekaniner (vilket jag rekommenderar) kan de skutta i hagen även på vintern utan problem. Då har de ju satt vinterälskare och är vana vid kylan. Tänk på att ha ett litet krypin i buren där båda kaninerna får plats och lägg in halm där. Då kan de gömma sig och hålla värmen. Kaninerna ser ut att vara av de mindre raserna, så jag tror att ni kan ge ca 1/2 dl pellets till dem var på morgon och kväll. Så ca 1dl om dagen var. Ge inte gnagarblandning. Den innehåller bara socker som gör kaninerna feta. Jag rekommenderar att ni köper Selective, det är jättebra och pelletsen ser ut som ostbågar. Bågformen hjälper till att fila ned tänderna. Sen ska ju kaninerna alltid ha fri tillgång till hö och vatten. Har du fler funderingar, så är det bara att fråga! :)

[Sockertoppens_kaniner]
2014-06-23 12:48
#2

Vinterpäls inte vinterälskare! ;)

[Tilde]
2014-06-24 21:20
#3

Vad behöver jag ha förutom bur och mat? 

Sele + koppel är kul, rasthage, leksaker, burinredning såklart ;) Mycket kan man ju hitta i naturen som är kul för kaninerna, grenar och grejer.

**Hur vänjer jag dom vid kloklippning? 
**

Jag brukar sätta dem i knät och ta hjälp av sambon. Jag håller och han klipper - sen får kaninerna gott att äta under tiden. Alla kaniner vill inte ligga på rygg, vissa faktiskt vägrar. Så det lättaste är om du kan ta hjälp av någon när du ska klippa klorna. :)

Tänk bara på att låta kaninerna vara i fred den första dagen, så de kan vänja sig vid sitt nya hem! Sätt dig sedan vid buren och öppna den. Låt dem komma ut på sina egna villkor så kommer de till slut att komma fram till dig. Ge dem gärna något gott då så de fattar att du är snäll. Sen ska det nog gå jättebra 😃

Upp till toppen
Annons: